Warning: Undefined array key "HTTP_ACCEPT_LANGUAGE" in C:\Apache24\htdocs\search\index.php on line 12

Deprecated: substr(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in C:\Apache24\htdocs\search\index.php on line 12
IIOKA Shiro|Shinshu University Researcher List

IIOKA Shiro

Academic Assembly School of Humanities and Social Sciences Institute of Arts

Faculty of Arts Department of Arts 

Professor 

Degree

  • Master of Arts, Rikkyo University

Field Of Study

  • Aesthetics and art studies, Aesthetics and studies on art
  • Aesthetics and art studies, Film Studies

TEL

    81-263-37-3461

Mail Address

    iioka★shinshu-u.ac.jp

Career

  • 2008
    Associate Professor

Paper

  • ニューメディア/芸術を騙る? : 2つの『マーティ』(1953/1955)をめぐって
    飯岡詩朗
    信州大学人文科学論集, 7(2), 195-215, 15 Mar. 2020リポジトリ
  • テレビを冷やかして : 雑誌『ニューヨーカー』が描いた新しいメディア/家電としてのテレビ
    飯岡詩朗
    応用社会学研究 = The Journal of Applied Sociology, (60), 107-122, 23 Mar. 2018電子ジャーナル
  • 『七年目の浮気』とワイドスクリーン反美学:テレビ時代のハリウッド映画にみる間メディア性
    飯岡 詩朗; イイオカ シロウ; Shiro Iioka;
    応用社会学研究 = The Journal of Applied Sociology, (59), 155-183, 24 Mar. 2017リポジトリ
  • テレビに順ずる/抗するハリウッド : 「アイ・ラブ・ルーシー」の二度の映画化をめぐって
    飯岡 詩朗; イイオカ シロウ; Shiro Iioka;
    応用社会学研究 = The Journal of Applied Sociology, 58, 105-118, 23 Mar. 2016リポジトリ電子ジャーナル
  • 遅れて来た男 : 『花嫁の父』(1950)における観客のいない演技者
    飯岡 詩朗;
    信州大学人文科学論集 = Shinshu studies in humanities, (2), 197-217, Mar. 2015リポジトリ
  • 知らなすぎた男 : ダグラス・サーク『いつも明日がある』と笑い
    飯岡 詩朗;
    人文科学論集. 文化コミュニケーション学科編, (47), 87-108, Mar. 2013リポジトリ
  • 占領期長野市におけるアメリカ映画の上映 市営中央映画劇場をめぐって
    飯岡詩朗
    長野, 261, 5-14, 01 Oct. 2008
  • ハリウッド探検/冒険映画のイデオロギー的変容 : 『類猿人ターザン』の<アフリカ>
    飯岡 詩朗;
    人文科学論集. 文化コミュニケーション学科編, 40, 111-127, 15 Mar. 2006リポジトリ
  • 「12月7日」とアメリカ映画 (1) : 『12月7日』から『パール・ハーバー』へ (またその逆)
    飯岡 詩朗;
    人文科学論集. 文化コミュニケーション学科編, 37, 15-26, 14 Mar. 2003リポジトリ
  • 「アメリカ」をフレーミングする : ヒッチコックの『救命艇』に見る黒人
    飯岡 詩朗;
    立教アメリカン・スタディーズ, 22, 187-219, Mar. 2000リポジトリ
  • パッシング映画とはなにか : 「白い黒人」によるアメリカ映画史
    飯岡 詩朗;
    立教アメリカン・スタディーズ, 21, 137-196, 1999リポジトリ
  • 生き残ること 『モビィ・ディック』論
    飯岡詩朗
    立教レヴュー, 27, pp.1-18, Mar. 1998
  • 厚みのない世界:『シスタ-・キャリ-』論 (特集 ことば・文学・民族)
    飯岡詩朗
    英米文学, (58), 67-92, 1998リポジトリ
  • 表象/代表の倫理 ティム・オブライエン論
    飯岡詩朗
    立教レヴュー, 26, pp.1-22, Mar. 1997

MISC

  • How Innocent Do Blacks Have to Be When They Are Murdered in Cold Blood?: The Killing of Kenneth Chamberlain and the Visualisation of Police Brutality
    Shiro IIOKA
    Foresight, 17 Sep. 2023
    https://www.fsight.jp/articles/-/50066
    Lead
  • How Innocent Do Blacks Have to Be When They Are Murdered in Cold Blood?: The Killing of Kenneth Chamberlain and the Visualisation of Police Brutality
    Shiro IIOKA
    Foresight, 17 Sep. 2023
    https://www.fsight.jp/articles/-/50065
    Lead
  • Against the Racist Disposition of the Visible: The Videos of Murder of George Floyd and American Visual Culture, Pt. 4
    IIOKA Shiro
    Foresight, 08 Aug. 2021
    https://www.fsight.jp/articles/-/48161
  • Against the Racist Disposition of the Visible: The Videos of Murder of George Floyd and American Visual Culture, Pt. 3
    IIOKA Shiro
    Foresight, 01 Aug. 2021
    https://www.fsight.jp/articles/-/48144
  • Against the Racist Disposition of the Visible: The Videos of Murder of George Floyd and American Visual Culture, Pt. 2
    IIOKA Shiro
    Foresight, 25 Jul. 2021
    https://www.fsight.jp/articles/-/48125
  • Against the Racist Disposition of the Visible: The Videos of Murder of George Floyd and American Visual Culture, Pt. 1
    IIOKA Shiro
    Foresight, 18 Jul. 2021
    https://www.fsight.jp/articles/-/48104
  • 書評 : Hiroshi Kitamura, Screening Enlightenment : Hollywood and the Cultural Reconstruction of Defeated Japan
    飯岡詩朗
    アメリカ研究, 0(46), 187-192, 2012
  • 「老い」をめぐる葛藤 : 古典期ハリウッド男性スターの戦後(ダンディズム、その主題と変奏-今、ダンディとは?そして粋とは?,シンポジウム1 プロシーディングス,第60回支部大会,中部英文学)
    飯岡 詩朗;
    英文学研究. 支部統合号, 2, 402-404, 15 Dec. 2009
  • 志村三代子・弓桁あや編『映画俳優 池部良』
    飯岡 詩朗;
    映像学, (79), 69-74, 2007
  • 『マーシャル・ロー』に見るエスニック・マイノリティの表象
    飯岡詩朗
    『アメリカ映画がわかる。』(『AERA Mook』No.91), pp.60-64, Jul. 2003
  • 『文化の記憶と記録』
    山田健三・船津和幸・渡邊匡一共編。共著者:船津和幸,吉田正明,小松敬明,山田健三,橋本功,井出万秀,和田敦彦,氏岡真士,下田立行,飯岡詩朗,北村明子,渡邊匡一
    信州大学人文学部文化コミュニケーション学科, pp.68-73, Apr. 2003
  • Symposia 第九部門「ヒッチコックあるいは視線の制度(アメリカ映画を総括する)」(日本英文学会第74回大会報告)
    加藤 幹郎; 飯岡 詩朗; 斎藤 綾子; 蓮實 重彦;
    英文學研究, 79(2), 214-216, 20 Dec. 2002
  • コリン・ヒギンズと『ハロルドとモード』の頃
    飯岡詩朗
    劇団青年座公演『ハロルドとモード』パンフレット, Nov. 2002
  • レヴュー リサ・ブルーム編、斉藤綾子、とちぎあきら他訳『視覚文化におけるジェンダーと人種--他者の眼から問う』
    飯岡 詩朗;
    映像学, (67), 99-104, 2001
  • 書評 Ozu′s Tokyo Story.Edited by David Desser
    飯岡 詩朗; イイオカ シロウ; Shiro Iioka;
    アメリカ研究シリーズ, (20), 73-80, Mar. 1998

Books and other publications

  • 『アメリカ文化入門』
    杉野健太郎,稲垣伸一,諏訪部浩一,西山隆行,山口和彦,下楠昌哉,荒川裕子,飯岡詩朗,大野美砂,倉科一希,舘健太郎,立入正之,中田崇,ジョセフ・ラウアー
    三修社, 01 Jul. 2010
  • 『変容するアメリカ研究のいま 文学・表象・文化をめぐって』
    小林憲二,巽孝之,杉浦亮,小谷一明,風呂本惇子,村山淳彦,福士久夫,藤村希,牧野有道,渡辺信二,宮本陽一郎,齋藤聖美,飯岡詩朗,ドーシィ ジョン,生井英考,井上正子,福本圭介,阿部珠理,荒このみ, Joint work
    彩流社, 01 Mar. 2007
  • 長谷正人・中村秀之編 『映画の政治学』
    長谷正人,斉藤綾子,中村秀之,飯岡詩朗,ミリアム・ブラトゥ・ハンセン,藤井仁子,北小路隆志, Joint work
    青弓社, pp.171-218, pp.362-365 Sep. 2003

Lectures, oral presentations, etc.

  • The Possibility of Home Movies and the Responsibility for Home Movies
    Shiro IIOKA
    Envisioning a film archive in Matsumoto: Preservation and Utilisation of footages Recorded by Citizens, 16 Feb. 2022, Faculty of Arts, Shinshu University
  • 分身/分裂する男:『七年目の浮気』とワイドスクリーン
    飯岡詩朗
    日本映像学会第42回大会, 28 May 2016, 日本映像学会, Not invited
  • テレビ/映画批評としての The Long, Long Trailer (1953)
    飯岡詩朗
    日本映像学会第41回大会, 30 May 2015, 日本映像学会, Not invited
  • ハッピー・エンディングとは何(であった)か 1950年代アメリカのファミリー・ドラマにおける「幸福」
    飯岡詩朗
    日本映像学会第40回大会, 07 Jun. 2014, 日本映像学会, Not invited
  • 「もう「父親」なんていらない?―『花嫁の父』と1950年代アメリカにおける「男らしさ」の再定義」
    飯岡詩朗
    日本映像学会36回大会, 30 May 2010, 日本映像学会, Not invited
  • 「家庭」にはもう明日はない―ダグラス・サーク『いつも明日がある』における知らなすぎた男
    飯岡詩朗
    日本映像学会第35回大会, 30 May 2009, 日本映像学会, Not invited

Affiliated academic society

  • 日本映像学会