Shinshu University HOMEJAPANESEAccess / Campus Map

Shinshu University Researcher DirectoryShinshu University Researcher Directory

Search by Researcher / Research Field
Search by Category

TOKUI ATSUKO

Academic OrganizationAcademic Assembly School of Humanities and Social Sciences Institute of EducationTEL
Education and Research OrganizationFaculty of Education Educational ScienceFAX
PositionprofessorMail Address
Address長野市西長野6Web site

Modified:11/29/2023

Profile

Research Field
異文化間教育
日本語教育
異文化コミュニケーション
Current Subject
地域の外国人支援のコミュニケーションに関する研究

Academic Background
Graduate School
Osaka University of Foreign Studies , 1988

College
Waseda University , (Faculty of Education) , 1986

Degree
Master of Literature , 大阪外国語大学
Awards
2008 , 日本語教育学会奨励賞
Research Career
Overseas Education
1983-1984 , アーラム大学(米国)

Research

Books, Articles, etc.
Books
文化接触における場としてのダイナミズム(異文化間教育大系2巻), 121-135
明石書店 2016(Jun.)
Author:加賀美常美代・徳井厚子・松尾知明編


私はどのような教育実践をめざすのか, 51-72
春風社 2013(Oct.)
Author:細川英雄・鄭京姫編


多文化教育をデザインする, 169-188
勁草書房 2013(Jul.)
Author:松尾知明編


日本語教育のためのコミュニケーション研究, 167-185
くろしお出版 2012(May)
Author:野田尚史編


多文化共生のコミュニケーション, 1-189
アルク 2002(Aug.)
Author:徳井厚子


Articles
ライフヒストリーを読み解く多文化教育の実践
教育実践研究(信州大学教育学部附属次世代型学び研究センター),(18):159-168 2019(Dec.)
Author:徳井厚子


日系人のハイブリッド性に着目した授業実践―視覚的な手法を用いて
教育実践研究(信州大学教育学部附属次世代型学び研究センター),(17):71-78 2018(Dec.)
Author:徳井厚子


「多文化クラス」の評価分析再考ーアクティブラーニングの評価の課題
異文化間教育,(46号):79-92 2017(Aug.)
Author:徳井厚子


Competencies of Plurilingual Supporters from the Perspective of Plurilingual Pluricultural Competency
信州大学教育学部研究論集,10:49-57 2017(Mar.)
Author:徳井厚子


ウェルフェアのためのコミュニケーション支援ー外国人相談員の語りから―
ヨーロッパ日本語教育,(21):331-336 2017
Author:徳井厚子


Foreigner Consultants' Communication Styles: Focusing on Building and Rebuilding Relationships
信州大学教育学部研究論集,9:123-130 2016(Mar.)
Author:徳井厚子


複言語サポーターの語りにみるカテゴリーの構築
リテラシーズ,16:25-32 2015
Author:徳井厚子


複言語サポーターはどのように複数の言語を使用しているのか―語りからみえてくるもの
多言語多文化 実践と研究,6:22-42 2014
Author:徳井厚子


個人の「評価差」に着目することの意味−より深い自己意識につなげるための評価論
ヨーロッパ日本語教育,16:36-50 2012
Author:宇佐美洋・田中真理・徳井厚子


外国につながる子どもにとっての地域での学びの意味
教育実践研究(信州大学教育学部附属教育実践総合センター),13:91-98 2012
Author:徳井厚子


バイリンガルサポーターの支援のコミュニケーション
リュブリャーナ大学アジア・アフリカ研究学科第2回シンポジウム報告論文集,:23-27 2012


Foreign Residents' Problems and the Roles of Bilingual Supporters: An Analysis of Opinions Gathered From Public Meetings in Nagano
信州大学教育学部研究論集,5:211-220 2012


教師のもつ「衣」
第19回小出記念日本語教育研究会論文集,:112-121 2011


異文化コミュニケーション教育の今日的課題
日本語学,30(1):78-86 2011


Dynamic Changes in a Community Support Program for Newly Arrived Children
信州大学教育学部研究論集,3:151-164 2010


MISC
長野オリンピックにおける「一校一国運動」
日本語教育,(165号):50-56 2016
Author:165号WG


書評:中国帰国者三世四世の学校エスノグラフィー
異文化間教育,38:157-159 2013


異文化コミュニケーション事典
2013
Author:石井敏・久米昭元編