信州大学HOMEENGLISH交通・キャンパス案内

研究者総覧研究者総覧

研究者、研究内容などで検索
項目別検索はこちら

青山 拓実  アオヤマ タクミ

教員組織学術研究院(教育学系)電話番号
教育組織教育学部 言語教育FAX番号
職名助教メールアドレスt_aoyama@shinshu-u.ac.jp
住所〒380-8544 長野県長野市西長野6のロホームページURLhttps://sites.google.com/view/aoyama-elt/main

プロフィール

研究分野
英語教育学
第二言語習得理論
応用言語学
現在の研究課題
言語学習動機づけ

言語学習と心理学

所属学会
所属学会
American Association for Applied Linguistics
全国英語教育学会
関東甲信越英語教育学会
中部地区英語教育学会
小学校英語教育学会
International Association for the Psychology of Language Learning
外国語教育メディア学会

所属学会役職担当
2016- , Forum on Language Learning Motivation , Co-convener
学歴
出身大学院
2016 , University of Warwick , Centre for Applied Linguistics , MA in English Language Teaching (Studies and Methods)

出身学校・専攻等(大学院を除く)
2015 , 千葉大学 , 教育学部 , 中学校教員養成課程英語科教育分野

取得学位
MA in English Language Teaching (Studies and Methods) , ウォーリック大学 (英国)
研究職歴等
研究職歴
2019-2019 , 長野赤十字看護専門学校 非常勤講師
2018-2019 , 島根大学外国語教育センター 特別嘱託講師

留学歴
2015-2018 , Centre for Applied Linguistics, University of Warwick, UK
2013-2014 , Faculty of Education, University of Lapland, Finland

研究活動業績

研究業績(著書・
発表論文等)
著書
Equifinality approach to exploring the learning trajectories of language learners and teachers
Multilingual Matters , Sampson, R. and Pinner, R. (eds.) Complexity Perspectives on Researching Language Learner and Teacher Psychology , :152–173 2020(Oct. 31)
Author:Takumi Aoyama, Takenori Yamamoto


論文
中学校におけるライティング指導の改善が自己評価や能力の向上に及ぼす影響
信州大学教育学部研究論集,14:133-148 2020(Mar. 31)
Author:酒井英樹, 青山拓実, 菊原健吾, 工藤洋路, 小森真樹


英語教育実践研究のこれから:『英語教師のための「実践研究」ガイドブック』の書評を通して
信州大学教育学部研究論集,14:370-378 2020(Mar. 31)
Author:菊原健吾, 木下愛里, 黒柳美結, 畢奇, 古幡知花, 青山拓実


Longitudinal L2 motivation inquiry: A response to Lamb's (2016) 'when motivation research motivates: issues in long-term empirical investigations'.
Innovation in Language Learning and Teaching,14:178–187 2020
Author:Sal Consoli, Takumi Aoyama


Developing the L2 willingness to communicate model for junior high school students
CELES Journal,49:17–24 2020
Author:Takumi Aoyama, Hideaki Shimada, Kengo Kikuhara, Hideki Sakai


Small TalkにみられるTeacher Talkの方略―MERRIER Approachからの分析―
JES Journal,29:290–305 2020
Author:和田順一, 酒井英樹, 青山拓実, 大内瑠寧


教員養成におけるプログラミング教育の指導力育成の実践
信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター紀要『教育実践研究』 ,18:69–78 2019(Dec. 25)
Author:村松浩幸, 東原義訓, 青山拓実, 田中江扶, 宮崎樹夫, 森下盂, 渡辺敏明, 藤崎聖也, 蛭田直, 三野たまき, 藤森裕治, 齊藤忠彦


ウィーン海外教育実習プログラム : 異文化交流を通した高度教育実践 
千葉大学教育学部研究紀要,67:277–284 2019
Author:本田勝久, 青山拓実, 木田祐資, 田所貴大


Understanding motivation in the language classroom: Insights from complexity perspectives.
Journal of the Center for Foreign Language Education,14:33–43 2019
Author:Takumi Aoyama


A Systematic review of articles in KATE 1–31: The changing trends in the field of English education
KATE Journal,32:85–98 2018
Author:Katsuhisa Honda, Mami Hoshika, Takumi Aoyama, Fujishige Someya, Takenori Yamamoto


Reporting practices in L2 quantitative research: A systematic review of ARELE 13–28.
Annual Review of English Language Education in Japan,29:241–256 2018
Author:Takumi Aoyama, Mami Hoshika, Katsuhisa Honda


The forum on language learning motivation: The first steps
ELT Research,33 2018
Author:Sal Consoli, Takumi Aoyama


Introducing FOLLM: Forum on language learning motivation
The Warwick ELT,1:308–314 2017
Author:Takumi Aoyama, Sal Consoli


The overseas teaching practicum in pre-service English teacher training: A qualitative data analysis using SCAT
Annual Review of English Language Education in Japan,28:289–301 2017
Author:Katsuhisa Honda, Takumi Aoyama, Takahiro Tadokoro, Yusuke Kida


学会発表
外国語・外国語活動の指導力と英語力向上を目指した遠隔講習ーeラーニングとテレビ会議システムを併用した講習の有効性と課題点ー
第20回小学校英語教育学会岐阜大会 2020(Oct. 11)
Author:青山拓実, 山本大貴


小学校外国語の時数増と児童の聴解力,自己評価,意識の変容
第20回小学校英語教育学会岐阜大会 2020(Oct. 11)
Author:和田順一, 酒井英樹, 青山拓実, 山本大貴, 宮川友梨, 大内瑠寧


Quantitative Methods in PLL / Motivation Resaerch: Implications for Future Research
Forum on Language Learning Motivation: Celebrating Methodological Diversity in the Research Community 2020(Feb. 19)
Author:Takumi Aoyama


論証によるアプローチに基づいたライティング・パフォーマンス評価方法の妥当性検証
全国英語教育学会 第45回弘前研究大会 2019(Aug. 18)
Author:菊原健吾, 大内瑠寧, 伊東哲, 黒柳美結, 青山拓実, 酒井英樹


Willingness to Communicateとその関連要因の経時的変化—中学3年間の縦断データから—
全国英語教育学会 第45回弘前研究大会 2019(Aug. 17)
Author:青山拓実, 菊原健吾, 大内瑠寧


Longitudinal Dynamics of Willingness to Communicate and International Posture in the Japanese EFL Context
FOLLM Go Global Sydney 2019(Aug. 13)
Author:Takumi Aoyama


Small Talkに見られるTeacher Talkの方略:MERRIER Approachからの分析
小学校英語教育学会北海道大会 2019(Jul. 22)
Author:和田順一, 酒井英樹, 青山拓実, 大内瑠寧


Exploring Japanese returnees' psychological adaptation process and language learning experience: Qualitative trajectory modeling aproach
Inaugural Conference on Language Teaching and Learning: Cognition and Identity 2019(Jun. 29)
Author:Takumi Aoyama


中学生英語学習者を対象としたWTCモデルの開発
中部地区英語教育学会石川大会 2019(Jun. 23)
Author:青山拓実, 島田英昭, 菊原健吾, 酒井英樹


中学校におけるライティング活動の経験と自己評価や能力との関係
中部地区英語教育学会石川大会 2019(Jun. 22)
Author:工藤洋路, 酒井英樹, 青山拓実, 菊原健吾, 小森真樹


Exploring teachers’ impact on student demotivation in the Japanese EFL context.
AsiaTEFL2018 International Conference, Macau 2018(Jun. 28)
Author:Yoko Suzuki, Takumi Aoyama


Revisiting the L2 motivational self system: Focusing on self-discrepancy
AsiaTEFL2018 International Conference, Macau 2018(Jun. 28)
Author:Takumi Aoyama


Self-discrepancies, beliefs, and self-authenticity: A replication of Henry & Cliffordson (2017)
PLL3 Conference, Tokyo 2018(Jun. 10)
Author:Takumi Aoyama


L2 motivation and out-of-school factors in the Japanese EFL context: A preliminary study
Forum on Language Learning Motivation , FOLLM March 2018, King's College London 2018(Mar. 16)
Author:Takumi Aoyama


Learners’ perspectives on learning engineering vocabularies in KOSEN: Exploring their changes by quantitative content analysis
International Conference on ESP: New technologies and digital learning, Hong Kong 2017(Dec. 08)
Author:Takenori Yamamoto, Takumi Aoyama


A retrospective-longitudinal review of L2 motivation research: Research trends in the Japanese EFL context
動機づけ理論研究会, 大阪大学 2017(Nov. 04)
Author:Takumi Aoyama


Language learning motivation research in Japan: A systematic review
The 27th Annual Conference of the European Second Language Association (EUROSLA), Reading, England 2017(Aug. 31)
Author:Takumi Aoyama


L2 Motivation Research in Japan: A Systematic Review of Articles Published in Domestic Journals
The 15th AsiaTEFL Conference, Yogyakarta, Indonesia 2017(Jul. 13)
Author:Takumi Aoyama


Synthesising research on L2 motivation: A call for meta-analysis
Second Language Research Forum 2016 (SLRF). Teachers College, Columbia University, NY 2016(Sep. 23)
Author:Takumi Aoyama


Meta-analysis in L2 motivation: Potentials of quantitative research synthesis
The 19th Warwick International Postgraduate Conference in Applied Linguistics. University of Warwick, Coventry, England 2016(Jun. 28)
Author:Takumi Aoyama


Age related differences in L2 motivation among Japanese EFL learners: Multi-group structural equation modeling
The 13th Asia TEFL International Conference, Nanjing, China 2015(Nov.)
Author:Takumi Aoyama


L2 selves, attitude and intercultural contact among learners of English and Swedish in Finland
the 25th Annual Conference of the European Second Language Association (EuroSLA), Aix-en-Provence, France 2015(Aug.)
Author:Takumi Aoyama


MISC
英語教育における「気持ち」の役割ー動機づけ,生徒と教師のつながりの観点から
英語教育,(2020年10月号):70
Author:青山拓実, 安田利典

研究費
科学研究費補助金(研究代表者)
2020 - 2024 , 日本人英語学習者を対象とした英語学習動機づけ研究の大規模レビューと研究成果の統合 , 若手研究
2018 - 2021 , 日本人英語学習者の学習経験と動機づけの変容に関する混合研究法による回顧的調査 , 研究活動スタート支援

科学研究費補助金(研究分担者)
2018 - 2022 , 英語学習における対話的な学びの信念―学習行動への影響と背景要因の分析― , 基盤研究 (C)

社会活動実績

社会活動等
学会・研究会の主催
2016 - 2017 , Warwick International Conference on Applied Linguistics , Organising Committee
2016 - , Forum on Language Learning Motivation , Co-convener