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蓬莱 朋子|信州大学 研究者総覧

蓬莱 朋子 (ホウライ トモコ)   

学術研究院(総合人間科学系)

全学教育センター 

准教授 

学位

  • 教育学 修士号, 東京学芸大学
  • 応用言語学 修士号, 英国国立エセックス大学
  • 英語教育学 修士号, 英国国立エセックス大学

研究キーワード

    英語教育学, 英語パフォーマンステスト

研究分野

  • 人文・社会, 外国語教育 , 応用言語学
  • 人文・社会, 外国語教育 , 英語教育学

メールアドレス

    t_horai★shinshu-u.ac.jp

学歴

  • 2003年, 英国国立 エセックス大学, 言語学研究科, 英語教育学
  • 2002年, 英国国立 エセックス大学, 言語学研究科, 応用言語学
  • 1999年, 東京学芸大学, 教育学研究科, 英語教育学講座

論文

  • 資格試験対策に取り入れた「ふりかえり」の有効性
    蓬莱朋子
    言語教育センター実践報告書, 4, 58-63, 2015年03月
  • モノローグ・タスクにおける日本人英語学習者の発話語彙コーパス分析
    蓬莱朋子
    信州大学人文社会科学研究, 9, 147-153, 2015年03月リポジトリ
  • 資格試験対策の授業における、「タスク」を用いた発信型英語の指導 : アウトプットを意識したリスニング問題作成プロジェクトの試み
    蓬莱. 朋子
    信州大学人文社会科学研究, 5, 201-222, 2011年03月リポジトリ
  • Impact of task difficulty in a monologic speaking task.
    Horai, T.
    Proceedings of the 9th&10th Current Trends in English Language Testing(CTELT) Conference., Vol.5, 11-25, 2007年11月, 査読有り
  • Task difficulties and learners' reactions to a monologic speaking task.
    Horai, T.
    IATEFL 2006 Harrogate Conference Selections., 1, 31-34, 2007年04月, 査読有り
  • Exploring difficulty in speaking tasks: an intra-task perspective.
    O'Sullivan, B., Weir, C. and Horai, T.
    IELTS Research Reports., Vol. 6., 119-160, 2006年04月, 査読有り
  • Exploring difficulty in speaking tasks: An intra-task perspective. IELTS join-FundedResearch Project 2004 Final Report.
    O'Sullivan, B., Weir, C. and Horai, T.
    Cambridge University ESOL Examinations., 1, 1-22, 2004年06月, 査読有り
  • Evaluation of L2 Speaking: Can speakers' pronunciation cover up mistaken sentence structure in L2 speech?
    Horai, T.
    LEO, Vol.28., 45-72, 1999年08月, 査読有り
  • 高校英語教科書の分析的研究
    栗原勝、蓬莱朋子、平尾眞夕子、顧茂林、夏鵬蘭
    日本教材学会年報, 第7巻, 70-72, 1997年03月, 査読有り

MISC

  • Investigating Task Difficulties in a Monologic Speaking Test
    Horai, T.
    CREOLE Weekly Seminar Programme., 2006年06月07日
  • The Impact on Performance of Monologic Speaking Task Variability
    O'Sullivan, B. and Horai, T.
    The Applied Linguistics Seminar, 2006年02月10日
  • Investigating Variability in Monologic Speaking Task
    O'Sullivan, B. and Horai, T.
    The Applied Linguistics Circle, 2005年11月25日

書籍等出版物

  • Brown, A. and Hill, K. (eds.) Tasks and Criteria in Performance Assessment
    T.Horai, 単著, Intra-task comparison in a monologic oral performance test: the impact of task manipulation on performance.
    PETER LANG, 2009年
  • 金谷憲教授還暦記念論文集刊行委員会(編)「金谷憲教授還暦記念論文集 英語教育・英語学習研究: 現場型リサーチと実践へのアプローチ」
    T.Horai, 単著, The Role of Planning Time in a Monologic Task in L2 Oral Performance Test.
    桐原書店, 2008年

講演・口頭発表等

  • Impact of task difficulty in a monologic speaking task.
    T.
    Current Trends in English Language Testing (CTELT), the 9th Annual Conference., 2006年11月16日
  • Intra-task comparison in monologic oral performance test: What makes a task difficult?
    Horai, T.
    Joint Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics (BAAL) and the Irish Association for Applied Linguistics (IAAL)., 2006年09月07日
  • Intra-task comparison in monologic test of speaking: aspects of linguistic analysis.
    Horai, T.
    Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF) 2006., 2006年07月04日
  • Intra-task comparison in a monologic oral performance test: the impact of task manipulation on performance.
    Horai, T.
    28th Annual Language Testing Research Colloquium. International Language Testing Association (ILTA)., 2006年06月28日
  • Task difficulty and learners’ reactions to a monologic speaking test.
    Horai, T.
    The Joint Conference of American Association for Applied Linguistics (AAAL) and the Association Canadienne de Linguistique Appliquée/Canadian Association of Applied Linguistics (ACLA/CAAL) 2006., 2006年06月17日
  • Task difficulties and learners’ reactions to a monologic speaking task.
    Horai, T.
    International Annual IATEFL (International Association of Teachers of English as a Foreign Language) Conference&Exhibitions., 2006年04月08日
  • Effect of Manipulating Task Conditions in a Monologic Speaking Task.
    Horai, T.
    The Language Testing Forum, Annual Meeting 2005., 2005年11月25日
  • Aspects of task difficulty in monologic speaking task.
    Horai, T.
    The 40th JALT (Japan Association of Language Teachers) Annual Conference., 2005年10月08日
  • Investigating aspects of task difficulty in monologic L2 speaking tasks.
    Horai, T.
    The British Association for Applied Linguistics (BAAL), Annual Conference., 2005年09月15日
  • Exploring difficulty in an L2 monologue test task.
    Horai, T.
    The 27th Language Testing Research Colloquium., 2005年07月20日
  • Exploring task difficulty in an L2 Monologic speaking test.
    Horai, T.
    The 39th International IATEFL (International Association of Teachers of English as a Foreign Language) Annual Conference., 2005年04月05日
  • Task Difficulty in an L2 Monologic speaking test.
    Horai, T.
    The Language Testing Forum, Annual Meeting 2004., 2004年11月26日
  • Task Difficulties in Monologic tasks in an L2 speaking test.
    Horai, T.
    The 39th JALT (Japan Association of Language Teachers) Annual Conference., 2004年11月19日
  • Preliminary Questions Related to Selection of Tasks in Speaking Test.
    Horai, T.
    The Language Testing Forum, Annual Meeting 2003., 2003年11月21日

所属学協会

  • 全国英語教育学会
  • 関東甲信越英語教育学会
  • 大学英語教育学会
  • 英語コーパス学会

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 「高大接続改革の実現に向けた英語資格試験の役割」
    科学研究費補助金, 基盤研究C
    2021年04月
  • 「日本とアジア圏の英語学習者のパフォーマンス能力:モノローグでの多言語比較研究」
    科学研究費補助金, 基盤研究C
    2015年 - 2021年
  • 「日欧の大学生の英語パフォーマンス能力:母語と外国語でのモノローグ・テストの比較」
    科学研究費補助金, 基盤研究C
    2010年 - 2015年
  • 高大接続改革の実現に向けた英語資格試験の役割
  • 英語スピーキングテストにおけるタスクと発話言語の分析