横嶋 敬行 (ヨコシマ タカユキ)
学術研究院(総合人間科学系(教職支援センター))
教職支援センター
助教
研究者情報
研究キーワード
- 学校心理学, 発達心理学, 教育心理学, 潜在連合テスト, 向社会性, 自尊感情, 予防教育
電話番号
- 0263-37-2286
メールアドレス
- t_yoko★shinshu-u.ac.jp
経歴
研究活動情報
論文
- Reconstruction of the Conceptualization of Self-Esteem and Methods for Measurement: Renovating Self-Esteem Research
Katsuyuki Yamasaki; Kanako Uchida; Takayuki Yokoshima; Ikuko Kaya
International Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 7(5), 135-141, 2017年, 査読有り - 生徒指導・教育相談における児童生徒の自己肯定感アセスメントの方法論整理 -質問紙法と潜在連合テストの観点から-
横嶋, 敬行 - Effects of implicit affect on emotional coping and school adjustment: A short-term longitudinal study with a school-based universal prevention program for enhancing emotional abilities
K. Uchida; T. Yokoshima; K. Yamasaki - Effectiveness of A School-Based Universal Prevention Program for Enhancing Self-Confiden Considering The Extended Effects Associated With Achievement of The Direct Purposes of The Program
K. Yamasaki; Y. Murakami; T. Yokoshima; K. Uchida
書籍等出版物
講演・口頭発表等
- Effectiveness of a School-Based Universal Prevention Program for Enhancing Autonomous Self-Esteem: Utilizing an Implicit Association Test as an Assessment Tool.
Yamasaki, K; Yokoshima, T; Uchida, K
16th International Congress of Behavioural Medicine, 2021年06月 - Effectiveness of a School-Based Universal Prevention Program for Enhancing Autonomous Self-Esteem: Utilizing a Tablet PC Version of the Implicit Association Test as an Assessment Tool.
Yamasaki, K; Yokoshima, T; Kaya, I; Kageyama, A; Uchida, K
International Academic Conference on Social Sciences, 2019年12月 - Development of School-Based Prevention Programs for Health and Adjustment: Considering Easy Implementation and High Attractiveness for Teachers and Children.
Uchida, K; Yokoshima, T; Kaya, I; Yamasaki, K
International Academic Conference on Social Sciences, 2019年12月 - 児童の他律的セルフ・エスティームとストレスの関連:―全体およびコンピテンス領域別の他律的セルフ・エスティームに着目した横断的検討―
賀屋 育子; 横嶋 敬行; 内田 香奈子; 山崎 勝之
日本教育心理学会総会発表論文集, 2019年09月, 一般社団法人 日本教育心理学会 - 学校予防教育「TOP SELF」の最新第3世代の特徴:教員の実施負担を軽減した新しい予防教育の授業スタイルについて
横嶋 敬行; 賀屋 育子; 内田 香奈子; 山崎 勝之
日本教育心理学会総会発表論文集, 2019年09月, 一般社団法人 日本教育心理学会 - 児童用の自律的ならびに他律的セルフ・エスティーム潜在連合テストの開発:タブレットPCを用いた自律的および他律的SEの同時測定
横嶋 敬行; 大上 遊路; 賀屋 育子; 内田 香奈子; 山崎 勝之
日本心理学会大会発表論文集, 2019年09月, 公益社団法人 日本心理学会 - 児童の他律的セルフ・エスティームとストレスの関連:全体およびコンピテンス領域別の他律的セルフ・エスティームに着目した短期予測的研究
賀屋 育子; 横嶋 敬行; 内田 香奈子; 山崎 勝之
日本心理学会大会発表論文集, 2019年09月, 公益社団法人 日本心理学会 - Effectiveness of a school-based universal prevention program for enhancing autonomous self-esteem at elementary schools: Utilizing a newly developed implicit association test and questionnaire.
Yamasaki, K; Michishita, N; Yokoshima, T; Kaya, I; Uchida, K
International Academic Conference on Social Sciences, 2018年12月 - 児童用のコンピテンス領域別の他律的セルフ・エスティーム尺度の開発:尺度の信頼性と妥当性の検討
賀屋 育子; 横嶋 敬行; 内田 香奈子; 山崎 勝之
日本教育心理学会総会発表論文集, 2018年09月, 一般社団法人 日本教育心理学会 - タブレット版の児童用セルフ・エスティーム(SE)潜在連合テストの開発:適応的なSEをクラス集団で測定するための予備的研究
横嶋 敬行; 大上 遊路; 山崎 勝之
日本教育心理学会総会発表論文集, 2018年09月, 一般社団法人 日本教育心理学会 - 児童における他者のポジティブ感情への共感性と主観的幸福感の関連:学級雰囲気と学級内外の他者との交流を考慮して
瀧 郁美; 横嶋 敬行; 山崎 勝之
日本教育心理学会総会発表論文集, 2018年09月, 一般社団法人 日本教育心理学会 - 「セルフ・エスティーム(SE)」研究の抜本的再考(4):ローゼンバーグ尺度ならびに常態化するSE教育からの脱却
山崎 勝之; 内田 香奈子; 横嶋 敬行; 賀屋 育子; 道下 直矢; 大竹 恵子; 田村 隆宏
日本教育心理学会総会発表論文集, 2018年09月, 一般社団法人 日本教育心理学会 - Relationships between two types of self-esteem measured utilizing the Implicit Association Test and Rosenberg’s scale: Comparisons in the intervention for cultivating autonomous self-esteem.
Yamasaki, K; Yokoshima, T; Kaya, I; Uchida, K
International Academic Conference on Social Sciences, 2017年12月 - Effects of implicit and explicit affect on emotion-focused coping.
Uchida, K; Yokoshima, T; Kaya, I; Yamasaki, K
International Academic Conference on Social Sciences, 2017年12月 - 児童用の他律的(随伴性)セルフ・エスティーム尺度の開発:尺度の信頼性と妥当性の検討,そして教育への適用の考察
賀屋 育子; 山口 悟史; 横嶋 敬行; 内田 香奈子; 山崎 勝之
日本教育心理学会総会発表論文集, 2017年10月, 一般社団法人 日本教育心理学会 - ユニバーサル学校予防教育「自己信頼心 (自信) の育成」プログラムの効果:児童用紙筆版セルフ・エスティーム潜在連合テストを用いた自律的セルフ・エスティームへの教育効果の検討
横嶋 敬行; 賀屋 育子; 内田 香奈子; 山崎 勝之
日本教育心理学会総会発表論文集, 2017年10月, 一般社団法人 日本教育心理学会 - The effects of implicit and explicit affect on emotional coping and school adjustment: A short-term prospective study via a universal prevention program.
Uchida, K; Yokoshima, T; Uchiyama, Y; Yamasaki, K
International Convention of Psychological Science, 2017年03月 - 学校主導による学校予防教育(短縮版)の実施と効果:トップ・セルフ「感情の理解と対処の育成」プログラムの実施を通して
内田香奈子; 横嶋敬行; 内山有美; 山崎勝之
日本教育心理学会総会発表論文集, 2016年10月, 一般社団法人 日本教育心理学会 - Effects of implicit affect on emotional coping and school adjustment: A short-term longitudinal study with a school-based universal prevention program for enhancing emotional abilities
K. Uchida; T. Yokoshima; K. Yamasaki
European Psychiatry, 2016年03月15日, Cambridge University Press (CUP) - Effectiveness of A School-Based Universal Prevention Program for Enhancing Self-Confiden Considering The Extended Effects Associated With Achievement of The Direct Purposes of The Program
K. Yamasaki; Y. Murakami; T. Yokoshima; K. Uchida
European Psychiatry, 2016年03月13日, Cambridge University Press (CUP) - Effectiveness of A School-Based Universal Prevention Program for Enhancing Self-Confiden Considering The Extended Effects Associated With Achievement of The Direct Purposes of The Program
K. Yamasaki; Y. Murakami; T. Yokoshima; K. Uchida
European Psychiatry, 2016年03月, Cambridge University Press (CUP), - 学校予防教育プログラム「感情の理解と対処の育成」の教育効果:小学校3年生を対象に
横嶋敬行; 内田香奈子; 山崎勝之
日本発達心理学会第25回大会, 2014年03月