Shinshu University HOMEJAPANESEAccess / Campus Map

Shinshu University Researcher DirectoryShinshu University Researcher Directory

Search by Researcher / Research Field
Search by Category

UEHARA Toshiharu

Academic OrganizationAcademic Assembly School of Humanities and Social Sciences Institute of EducationTEL+81-26-238-4118
Education and Research OrganizationFaculty of Education Natural Science EducationFAX
PositionResearch AssociateMail Addresst_uehara@shinshu-u.ac.jp
Address6-Ro, Nishinagano, Nagano City 380-8544Web site

Profile

Research Field
Science education
Cognitive psychology
Educational technology
Keywords:Science Education , Development of Teaching Materials , Scientific Literacy , Science and Technology Studies
Current Subject
Teaching Method of Deductive Reasoning based Science
Keywords:Deductive Reasoning
Relation between Application of Scientific Knowledge and Logical Thinking
Keywords:Logical Thinking , Application of Scientific Knowledge
Learning of Reaction Formula Using Material Models Cards
Keywords:Material Models Cards , Reaction Formula , 2021-2021
Academic Societies
Academic Societies
JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION
SOCIETY OF JAPAN SCIENCE TEACHING
THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY
THE JAPANESE SOCIETY FOR STUDIES ON EDUCATIONAL PRACTICES
THE JAPANESE ASSOCIATION OF PSYCHOLOGY IN TEACHING AND LEARNING
Japanese Society for Science and Technology Studies
Academic Background
Graduate School
The Joint Graduate School (Ph.D. Program) in Science of School Education Hyogo University of Teacher Education , 2017
Hyogo University of Teacher Education , (Graduate School of Education) , 2014

College
Osaka Kyoiku University , (Faculty of Education) , 1998
Research Career
Research Career
2021- , Shinshu University Faculty of Education Research Associate

Other Career
2019-2021 , Takarazuka City Akura Lower Secondary School, Vice-principal
2013-2019 , Takarazuka City Gotenyama Lower Secondary School, Teacher
2010-2013 , Middle Lab School, Hyogo University of Teacher Education, Teacher
2003-2010 , Takarazuka City Akura Lower Secondary School, Teacher
1999-2003 , Inagawa Town Inagawa Lower Secondary School, Teacher
1998-1999 , Ikeda City Ishibashi Lower Secondary School, Teacher

Research

Books, Articles, etc.
Articles
科学的知識の理解に対する操作的思考課題を導入した中学校理科の授業の効果―「知識の3水準」を観点として―
科学教育研究,42(3):201-209 2018
Author:植原 俊晴


操作的思考課題を導入した学習活動が公式の関係処理に及ぼす効果
教育実践学研究,18(2):27-38 2017
Author:植原 俊晴
Keywords:公式;関係処理;操作的思考;オームの法則;中学生


科学的知識と既有知識を意図的に相互交渉させる学習活動の効果
教育実践学研究,18(2):13-25 2017
Author:植原 俊晴
Keywords:相互交渉;科学的知識;既有知識;論理操作;中学校理科


操作的思考による演繹推論の促進 : 「知識の検証による学習」モデルの提案
鳴門教育大学学校教育研究紀要,(31):119-125 2017
Author:植原 俊晴, 川上 綾子


操作的思考課題の解決を含む学習活動がルール獲得に及ぼす効果とそのプロセス : 中学校理科における状態変化の学習に着目して
教育実践学論集 = Journal for the science of schooling,(17):1-10 2016(Mar.)
Author:植原 俊晴


既有知識と新しい知識を意図的に相互交渉させる学習活動の効果
日本科学教育学会研究会研究報告,29(6):37-42 2014
Author:植原 俊晴


Presentations
化学反応式の学習を協働して行う過程で物質モデルはどのような役割を果たすのかー対話と行為の分析による探索的検討ー
日本教育実践学会第23回研究大会 2020(Nov. 07)
Author:植原俊晴


演繹的推論の理解と科学的法則の適用との関連
日本教育実践学会第22回研究大会 2019(Nov. 03)
Author:植原俊晴


学校行事への主体的な参加を促された中学生の自己有用感
日本教育実践学会第21回研究大会 2018(Dec. 02)
Author:植原俊晴


演繹的学習モデルによる理科の授業が実験に対する情動や意欲に与える影響
日本教育実践学会第20回研究大会 2017(Nov. 25)
Author:植原俊晴


学習モデルと課題の種類が学習成果に与える効果
第59回日本教育心理学会総会 2017(Oct. 01)
Author:植原俊晴


公式の関係操作を可能にする3段階プロセスの検討
日本教授学習心理学会第13回年会 2017(Jul. 01)
Author:植原俊晴


操作的思考課題が効果を及ぼす知識水準
日本教育実践学会第19回研究大会 2016(Nov. 06)
Author:植原俊晴


問題解決に対する操作的思考課題の効果
日本教育実践学会第18回研究大会 2015(Oct. 24)
Author:植原俊晴


公式の概念的理解を促す学習活動の効果
日本教授学習心理学会第11回年会 2015(Jul. 11)
Author:植原俊晴


中学校理科における協働学習の具体的工夫とその効果の測定
学び教育フォーラム第5回例会 2015(Mar. 07)
Author:植原俊晴


カテゴリールール教示条件下の授業で構成された知識 : p-prims理論によるアプローチ
日本教育心理学会総会発表論文集 2014(Nov. 07)
Author:植原俊晴


中学生における「オームの法則」の公式理解と学習活動への示唆
日本教育実践学会第17回研究大会 2014(Nov. 01)
Author:植原俊晴


「改変型の二重推理法」の学習効果と概念変容のプロセス : 中学校理科における金属概念の構築に注目して
日本教育心理学会総会発表論文集 2013(Aug. 17)
Author:植原俊晴

Research Grants
Grants‐in‐aid for Scientific Research(Research Representative)
2021 - 2021 , 物質モデルカードによる化学反応式の学習-探索的順次デザインアプローチによる検討− , 奨励研究
2017 - 2017 , 「知識検証学習モデル」による学習活動が生徒の意欲や情動に与える影響 , 奨励研究