Shinshu University HOMEJAPANESEAccess / Campus Map

Shinshu University Researcher DirectoryShinshu University Researcher Directory

Search by Researcher / Research Field
Search by Category

ARIJI KENICHI

Academic OrganizationAcademic Assembly School of Humanities and Social Sciences Institute of HumanitiesTEL
Education and Research OrganizationCenter for General EducationFAX
PositionAssociate ProfessorMail Address
Address3-1-1 Asahi Matumoto NaganoWeb site

Modified:07/20/2023

Profile

Research Field
Cognitive science
English linguistics
Foreign language education
Education
Keywords:Cognitive Neuroscience, Psycholinguistics, Language Education, Neuroeducation
Current Subject
On Neuroeducation
Keywords:Neuroeducation , 2010-2015
The Investigation of Second Language Processing
Keywords:Sentence Processing , 2008-2012
Academic Background
Graduate School
McGill University , (Linguistics , Graduate School, Division of Linguistic Sciences) , 2003
Sophia University, Graduate School of Foreign Studies , (Linguistics , Graduate School of Foreign Studies) , 2001
Sophia University, Graduate School of Foreign Studies , (Linguistics , Graduate School of Foreign Studies) , 1998

College
Sophia University , (Faculty of Foreign Language) , 1996

Degree
Master , Sophia University (Japan)
Research Career
Research Career
2009- , Associate Professor
2006- , Lecturer
2004- , Lecturer

Overseas Education
2001- , McGill University

Research

Books, Articles, etc.
Books
A Unique Feature of Direct Passive in Japanese, 403-440
John Benjamins Publishing Company 2006(Sep.)
Author:有路憲一


Articles
Re:DesignRenaming Learning Terms for Learners
信州大学総合人間科学研究,(17):130-145 2023(Mar.)
Author:有路 憲一, 百瀬 彩香, 田玉 千彩希


Solving Math Problems in an Arithmetical Way
Shinshu University Journal of Arts and Sciences,(16):227-241 2022(Mar.)
Author:有路憲一, 百瀬彩香


Designing to Learn / Learning to Design: From User Interface to User Experience
信州大学総合人間科学研究,(15):172-192 2021(Mar.)
Author:有路憲一、百瀬彩香


学びをデザインする-「もじのない教科書をつくる」プロジェクト
信州大学総合人間科学研究,(14):102-116 2020(Mar. 29)
Author:有路憲一、山本ひかる、百瀬彩香


語彙学習方略における音象徴・音感覚性共感覚の有用性について-音象徴・音感覚性共感覚を活用した語彙学習方略
信州大学総合人間科学研究,(13):171-180 2019(Mar. 18)
Author:有路憲一


身体感覚と言語 : 身体感覚を利用した言語学習
信州大学総合人間科学研究,(12):194-205 2018(Mar. 07)
Author:有路憲一, 関口あさか


サヴァン症候群の実態調査とその実践的価値
信州大学総合人間科学研究,(11):195-217 2017(Mar. 17)
Author:有路憲一, 関口あさか


文理解における語彙意味用ワーキングメモリの役割 : 読解に対する熟達者と非熟達者の分岐点
信州大学人文社会科学研究,10:92-107 2016(Mar. 14)
Author:有路憲一


言語熟達者の神経基盤
信州大学人文社会科学研究,9:117-123 2014(Mar. 28)
Author:有路憲一


哲学するこども : 「ちびてつ」という試み
信州大学人文社会科学研究,8:130-137 2014(Mar.)
Author:有路 憲一


脳と藝術 : 「理性」と「感情」の対話 : アールブリュットの視座
信州大学人文社会科学研究,(7):189-204 2013(Mar. 30)
Author:有路憲一


脳科学と教育の“ゆるやかな”関係
松本教育,46(46):143-164 2012(Mar.)
Author:有路憲一


On Mismatch between Verb Position and Verbal Morphology
信州大学人文社会科学研究,6:165-181 2012(Mar.)
Author:有路憲一


神経教育学-認知神経科学と教育のゆるやかな関係
信州大学人文社会科学研究,(5):190-200 2011(Mar.)
Author:有路憲一


禁断の果実:脳科学―脳科学ブームとの付き合い方
信州大学人文社会科学研究,(4):34-55 2010(Mar.)
Author:有路憲一


認知神経科学から教育への冒険的試み: 体感と語学
信州大学人文社会科学研究,(3):184-191 2009(Mar.)
Author:有路憲一


早期教育の落とし穴-認知神経科学的見地より-
信州大学人文社会科学研究,(2):2-17 2008(Mar.)
Author:有路憲一


Psycholinguistic Evidence on RTO Construction in Japanese
Proceedings of the North Eastern Linguistic Society (NELS 34),(34):105-116 2005(Jun.)
Author:有路憲一, 大巻明


Testing and Attesting the Use of Structural Information in L2 Sentence Processing
Proceedings of the 7th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference,(7):205-218 2005(May)
Author:有路憲一, 大巻明


On the Cyclicity of Wh-Scrambling
JELS,(21):1-10 2004(Oct.)
Author:有路憲一


Presentations
サヴァン症候群の児童生徒に関する実態調査
2016(Sep. 17)
Presenter:有路憲一 関口あさか


脳科学を教育と学習と
2016(Sep. 10)
Presenter:有路憲一


わかる、の学び方
ハトカツ 2015(Mar. 16)
Presenter:有路憲一


若者による地域活動実践報告
公民館研究集会 2015(Feb. 15)
Presenter:有路憲一


若者と地域
公民館研究集会 2015(Feb. 15)
Presenter:有路憲一


脳を知るとわかるコト
教育研究集会 2014(Sep. 27)
Presenter:有路憲一


脳の栄養
ライフデザイン 2014(Aug. 07)
Presenter:有路憲一


脳科学と教育をつなぐ―教育に対し て脳科学ができること
世界脳週間2014 2014(Mar. 16)
Presenter:有路憲一


北深志における地域活動実践報告
全国地域おこし会議 2014(Mar. 03)
Presenter:有路憲一


藝術する脳-どのように脳は芸術を創り出すのか?
Brain Awareness Week 2013 2013
Presenter:有路憲一


言語理解の神経基盤―ブローカ野の役割を見直す
Brain Awareness Week 2013 2013
Presenter:有路憲一


臨界期仮説を巡って-認知神経科学から見た早期英語教育
2009(Sep.)
Presenter:有路憲一


今、早期教育を考える
2009(Sep.)
Presenter:有路憲一


早期教育のウソ・ホント
2009(Feb.)
Presenter:有路憲一


早期英語教育(0~12歳)の是非―認知神経科学による証拠のウソ
2008(Oct.)
Presenter:有路憲一


数学を算数にしてみるー美術館問題を算数でほどく
日本数学教育学会第10回春期研究大会


数学を算数にしてみるー無限級数を算数でほどく
日本数学教育学会第10回春期研究大会


MISC
脳のごちそう-「食べる」による脳の元気づくり
2018(Sep. 13)


文字のない教科書
2018(Jan. 27)
Author:有路憲一


脳とうつ病とその予防
2017(Nov. 28)
Author:有路憲一


研究成果発表とデザイン
2016(Sep. 22)
Author:有路憲一


食からみる脳の健康づくり
2016(Aug. 06)
Author:有路憲一


学問の体験 キモチの言葉を学ぶ
2016(Jul. 28)
Author:有路憲一


言葉を編集する-辞書の編纂について
2015(Oct. 24)
Author:有路憲一


わかる、の学び方
2015(Jul. 30)
Author:有路憲一


脳の栄養-健康な脳のつくりかた
2015(Jun. 05)
Author:有路憲一


わかる、の学び方
2015(Mar. 16)
Author:有路憲一


脳の栄養
佐久高齢者大学大学院 2014(Sep. 09)
Author:有路憲一


早期教育を考える
児童教育21,:58-67 2011(Feb.)
Author:有路憲一

Arts, Fieldwork, etc
Others
脳科学:日常と作品のあいだ-共感するって何だろう
Research Grants
Grants‐in‐aid for Scientific Research(Research Representative)
2019 - , 学習障害児への身体感覚及び体感を活用した外国語教育の教材作成とその実践 , 挑戦的研究(萌芽)
2013 - , 英語教育法への新たな視座―日本人英語熟達者の文理解過程の解明と英語教育法への応用 , 挑戦的萌芽研究

Scholarship donation
2011 , 英語学習の熟達を決める要因の解明と英語教育への還元
2010 , 獲得時期・熟達度を考慮した第二言語話者の文理解様相の解明と英語教育への応用
2009 , 獲得時期・熟達度を考慮した第二言語話者の文理解様相の解明と英語教育への応用
Research Activities
Journal Reviewer
2010- , 信州大学
2009- , 信州大学

Education

Lectures
2014 , Seminar on Critical Thinking
2014 , Seminar on English Grammar
2014 , Freshman English I
2014 , Freshman English I
2014 , Introduction to Cognitive Neuroscience
2014 , Seminar on Critical Thinking
2014 , Seminar on English Grammar
2014 , Top Level English II
2014 , Freshman English II
2014 , Freshman English II
2014 , Introduction to Cognitive Neuroscience II
2014 , Environment from the viewpoint of human science and social science
2014 , Freshman English II 【EA】
2013 , Seminar on Critical Thinking
2013 , Seminar on English Grammar
2013 , Freshman English I
2013 , Freshman English I
2013 , Introduction to Cognitive Neuroscience
2013 , Seminar on Critical Thinking
2013 , Seminar on English Grammar
2013 , Top Level English II
2013 , Freshman English II
2013 , Freshman English II
2013 , Introduction to Cognitive Neuroscience II
2013 , Environment from the viewpoint of human science and social science
2013 , Freshman English II 【EA】
2012 , Introduction on Cognitive Neuroscience
2012 , Seminar on English Grammar
2012 , Seminar on Critical Thinking
2012 , TOEFL Standard
2012 , Freshman Academic English
2012 , Freshman Academic English
2012 , Freshman Academic English
2012 , Introduction on Cognitive Neuroscience
2012 , Seminar on English Grammar
2012 , Seminar on Critical Thinking
2012 , TOEFL Advanced
2012 , Freshman Academic English
2012 , Freshman Academic English
2012 , Freshman Academic English
2012 , Environment from the viewpoint of human science and social science
2011 , Introduction on Cognitive Neuroscience
2011 , Seminar on English Grammar
2011 , Seminar on Critical Thinking
2011 , TOEFL Standard
2011 , Freshman Academic English
2011 , Freshman Academic English
2011 , Freshman Academic English
2011 , Introduction on Cognitive Neuroscience
2011 , Seminar on English Grammar
2011 , Seminar on Critical Thinking
2011 , TOEFL Advanced
2011 , Freshman Academic English
2011 , Freshman Academic English
2011 , Freshman Academic English
2011 , Environment from the viewpoint of human science and social science
2010 , Introduction on Cognitive Neuroscience
2010 , Seminar on English Grammar
2010 , Seminar on Critical Thinking
2010 , TOEFL Standard
2010 , Comprehensive English
2010 , Academic English
2010 , Introduction on Cognitive Neuroscience
2010 , Seminar on English Grammar
2010 , Seminar on Critical Thinking
2010 , TOEFL Advanced
2010 , Comprehensive English
2010 , Academic English
2010 , Environment from the viewpoint of human science and social science
2009 , English Linguistics
2009 , English Linguistics

Social Activities

Social Activitie
Extension Courses
20141214 - 20141214 , 閃き力を鍛える(地域プロフェッショナルゼミナール)
201041 - 2011331 , 脳のお話
200941 - 2010331 , 脳のお話
200841 - 2009331 , 脳のお話

Public Programs for Local Citizens
201141 - 2012331 , 脳のお話
201141 - 2012331 , 脳のお話
201141 - 2012331 , 脳のお話
201141 - 2012331 , 脳のお話
201141 - 2012331 , 脳のお話
201141 - 2012331 , 脳のお話
201041 - 2011331 , 脳のお話
201041 - 2011331 , 脳のお話
201041 - 2011331 , 脳のお話
200941 - 2010331 , 脳のお話
200941 - 2010331 , 脳のお話
200941 - 2010331 , 脳のお話
200941 - 2010331 , 脳のお話

Classes Open to the Local Community
201041 - 2011331 , 脳の不思議を探る
201041 - 2011331 , 脳の不思議をもっと探る
201041 - 2011331 , 脳のお話
201041 - 2011331 , 脳のお話
201041 - 2011331 , 脳の不思議を探る
201041 - 2011331 , 脳の不思議をもっと探る
201041 - 2011331 , 脳の不思議を探る
201041 - 2011331 , 脳の不思議をもっと探る
201041 - 2011331 , 脳の不思議を探る
201041 - 2011331 , 脳の不思議をもっと探る
201041 - 2011331 , 脳の不思議を探る
201041 - 2011331 , 脳の不思議をもっと探る
200941 - 20010331 , 脳の不思議を探る
200941 - 20010331 , 脳の不思議をもっと探る
200841 - 2009331 , 脳の不思議を探る
200841 - 2009331 , 脳の不思議をもっと探る

Presentations and Special Lectures
20100220 - 20100220 , 早期教育の是非 , 講師
200907 - 200907 , 健康な脳-脳よりもカラダ , 講師
200901 - 200901 , 早期教育のウソ・ホント , 講師

Media Appearances
2014 , SBCラジオ
2014 , FMまつもと
201010 , 信濃毎日新聞
201010 , テレビ松本
200910 , 信濃毎日新聞