Shinshu University HOMEJAPANESEAccess / Campus Map

Shinshu University Researcher DirectoryShinshu University Researcher Directory

Search by Researcher / Research Field
Search by Category

Shimada Hideaki

Academic OrganizationAcademic Assembly School of Humanities and Social Sciences Institute of EducationTEL
Education and Research OrganizationFaculty of Education Educational ScienceFAX
PositionProfessorMail Addressinfo@shimadahideaki.jp
Address長野県長野市西長野6のロWeb site

Profile

Assigned Class
Faculty of Education
Graduate School of Humanities and Social Sciences / Graduate School of Education
Research Group
Research Center for Social Systems
Research Field
Cognitive Psychology
Educational psychology
Educational Technology
Current Subject
Research for educational materials
Keywords:learning , motivation , understandability , empathy , e-learning
Academic Societies
Academic Societies
日本教科教育学会
日本発達心理学会
日本理科教育学会
中部地区英語教育学会
日本デジタル教科書学会
地域活性学会
日本感性工学会
日本教育工学会
Cognitive Science Society
日本認知心理学会
日本心理学会
日本認知科学会
日本教育心理学会
Academic Background
Graduate School
University of Tsukuba , (Graduate School of Psychology) , 2004

College
University of Tsukuba , (First cluster of colleges) , 1999

Degree
Ph. D. , University of Tsukuba
Research Career
Research Career
2019- , 信州大学 学術研究院教育学系 教授
2014-2019 , 信州大学 学術研究院教育学系 准教授
2007-2008 , 信州大学 教育学部 助教
2007-2007 , 日本学術振興会 特別研究員
2004-2007 , 産業技術総合研究所 人間福祉医工学研究部門 特別研究員

Research

Books, Articles, etc.
Books
新・教職課程演習 第5巻 教育心理学(外山美樹・湯澤正通(編) 新・教職課程演習 第5巻 教育心理学)
協同出版 2021(May)
Author:島田英昭


図表の有効性(山本博樹(編)公認心理師のための説明実践の心理学), 85-93
ナカニシヤ出版 2018(Nov.)
Author:島田英昭


情報通信技術(ICT)と学習(日本児童研究所(監修)児童心理学の進歩Vol.56[2017年版]), 137-155
2017(Jun.)
Author:島田英昭


認知心理学からみた『わかりやすいマニュアル』のデザイン手法(技術情報協会(編)高齢者・アクティブシニアの本音・ニーズの発掘と製品開発の進め方), 479-486
技術情報協会 2016(Mar.)
Author:島田英昭


わかりやすさとは何か(篠原一光・中村隆宏(編)ヒューマンファクターズ―ものづくりと安心・安全への心理学的アプローチ)
有斐閣 2013
Author:島田英昭


認知科学の考え方(日本発達心理学会(編)田島信元・南徹弘(責任編集)発達心理学と隣接領域の理論・方法論)
新曜社 2013
Author:島田英昭・海保博之


読むことと書くことの関係(福田由紀(編)言語力を育てる=言語心理学入門)
培風館 2012
Author:島田英昭


ヒットソングの歌詞を〈探る〉/〈創る〉(伏木久始(編)信州発・大学版「総合学習」の展開)
信州教育出版社 2012
Author:島田英昭・山本亮介


説明サービスの認知心理学(生駒忍(編)ひろがる認知心理学)
三恵社 2011
Author:島田英昭


トップダウン処理とボトムアップ処理/三貯蔵庫モデル(海保博之他(編)感情と思考の科学事典)
朝倉書店 2010
Author:島田英昭


音声・視覚コミュニケーションをわかりやすくする(海保博之(編)朝倉実践心理学講座 第5巻 わかりやすさとコミュニケーションの心理学)
朝倉書店 2010
Author:島田英昭


学習と動機づけ(服部環(監)安齊順子・荷方邦夫(編)「使える」教育心理学)
北樹出版 2009
Author:島田英昭


被説明者の障害とその支援(比留間太白・山本博樹(編)説明の心理学)
ナカニシヤ出版 2007
Author:島田英昭


心理学実験で論文を書くときの注意点(松井豊(著)心理学論文の書き方)
河出書房新社 2006
Author:島田英昭


Articles
Study on Handwashing Skills of Kindergarteners to Develop More Effective Handwashing Instructions
Japanese Journal of Health Education and Promotion,30(2):125-134 2022(May)
Author:Ueno, M., Miyake, K., Shimada, H., Takamizawa, H., & Tomokawa, S.


University Teaching in the ICT Age: Theory and Practice Based onEducational Psychology
Journal of Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics,34(2):46-54 2022(May)
Author:Shimada, H.


Development of an educational program and rubric for environmental education in pre-service teacher training: a case study in Japan. Shinshu University Journal of Educational Research and Practice
Shinshu University Journal of Educational Research and Practice,(16):320-338 2022(Mar.)
Author:Tomokawa, S., Watanabe, R., Shimada, H., Muramatsu, H., Nishi, M., & Miyake, K.


The Persistence of Low Achievers’ Performance Improvement and Active Involvement Following a Whole-Class Cooperative Learning Experience in Elementary School Science
Journal of Research in Science Education,62(2):357-545 2021(Nov.)
Author:Hayashi, Y., Shimada, H., Misaki, T., & Nishikawa, J.


Reexamining Aoyama et al.'s (2020) L2 WTC Model for Japanese Junior High School Students
Journal of the Chubu English Language Education Society,50:1-8 2021(Jan.)
Author:Aoyama, T., Shimada, H., Yamamoto, H., & Sakai, H.


既知の地上画像を取り入れた天体シミュレーションの視聴による星の日周運動の理解
科学教育研究,44:329-337 2020(Dec.)
Author:林康成・島田英昭・三崎隆


挿絵を含む教材の動機づけ効果の時間特性
日本教育工学会論文誌,44:21-24 2020(Dec.)
Author:島田英昭


デジタルが変える子どもと高齢者の世界
発達心理学研究,31:169-170 2020(Dec.)
Author:坂田陽子・島田英昭・久保南海子(特集責任編集者)


動機づけ理論からみたオンライン学習の継続性
コンピュータ & エデュケーション,49:27-33 2020(Dec.)
Author:島田英昭・三和秀平


高校初年次生が構造方略を持続的に使うと説明文理解や学習適応ならびに学業達成は高まるのか?
日本学校心理士会年報,12:17-24 2020(Jan.)
Author:山本博樹・織田涼・島田英昭


Developing the L2 willingness to communicate model for junior high school students
Journal of the Chubu English Language Education Society,49:76-85 2020(Jan.)
Author:Aoyama, T., Shimada, H., Kikuhara, K., & Sakai, H.


ペアプログラミングにおいてペア以外の学習者との協働的な情報交換が学習効率と課題達成プロセスに与える影響
日本教育工学会論文誌,43:49-52 2019(Dec.)
Author:林康成・島田英昭・三崎隆


挿絵を含む教材の版面率が読解初期の動機づけに及ぼす影響
日本教育工学会論文誌,43:21-24 2019(Dec.)
Author:島田英昭


小学校理科の個別実験における全体的協働の効果―成績下位層に注目して―
理科教育学研究,60:163-170 2019(Jul.)
Author:林康成・島田英昭・三崎隆・西川純


「統計的に有意」で満足していませんか?―統計的帰無仮説検定の問題と対応―
知能と情報(日本知能情報ファジィ学会誌),31:82-90 2019(Jun.)
Author:島田英昭・井関龍太


自動車運転者における交通安全能力への意識とその構造
自動車技術会論文集,50:891-896 2019(Mar.)
Author:島田和典・島田英昭・毛利宏・今関隆志・風間恵介


切削加工の温度変化に着眼した安全教育用ディジタルコンテンツの制作―視線追跡による評価に焦点をあてて―
日本工業技術教育学会誌,24:1-8 2019(Mar.)
Author:島田和典・佐枝佑哉・島田英昭・中原久志


教員養成におけるプログラミング教育の指導力育成の実践
信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター紀要『教育実践研究』,17:21-30 2018(Dec.)
Author:村松浩幸・島田英昭・東原義訓・森下孟・藤崎聖也・三野たまき・宮崎樹夫・宮地弘一郎・渡辺敏明・蛭田直・藤森裕治


高校初年次生と大学生の説明文理解に及ぼす標識化効果の境界条件
心理学研究,89(3) 2018(Aug.)
Author:山本博樹・織田涼・島田英昭


A Survey of Beliefs of Teacher Education Course Students on Programming Education
信州大学教育学部研究論集,(12):151-156 2018(Mar.)
Author:島田英昭・村松浩幸・森下孟・藤崎聖也・神原浩・渡辺敏明


Occlusion or Unlearning : Which Types of Interference Cause Retrieval-Induced Forgetting?
信州大学教育学部研究論集,(12):63-73 2018(Mar.)
Author:井関龍太・島田英昭


Japanese English Learners' Beliefs About the Four Language Skills
信州大学教育学部研究論集,(12):53-62 2018(Mar.)
Author:島田英昭・鈴木俊太郎・田中江扶


An Examination of Children's Sensibility Development in Art Education
信州大学教育学部研究論集,(12):123-135 2018(Mar.)
Author:齊藤忠彦・島田英昭・小林比出代・蛭田直・臼井学


作動記憶負荷が物語への共感的反応に及ぼす影響
心理学研究,88 2017(Oct.)
Author:藤木大介・若杉佳彦・楞野祥子・岩本理沙・島田英昭


Factors Determining Students' Class Satisfaction Level: A Comparison among Expectancy Confirmation, Alternative Attractiveness, and Self-image Congruity
信州大学教育学部研究論集,(11):175-180 2017(Sep.)
Author:島田英昭


教員養成におけるプログラミング教育指導力育成の試み
信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター紀要『教育実践研究』,16:1-10 2017(Sep.)
Author:村松浩幸・島田英昭・東原義則・森下孟・田中敏・藤崎聖也・神原浩・榊原保志・蛭田直・渡辺敏明・三野たまき・高橋渉・藤森裕治


小集団における集団統制・維持行動が集団効力感に与える影響
信州心理臨床紀要,16:9-19 2017(Jun.)
Author:加藤基・島田英昭


Imitation learning errors are affected by visual cues in both performance and observation phases
Perceptual and Motor Skills 2017(Apr.)
Author:Mizuguchi, T., Sugimura, R., Shimada,H., & Hasegawa,T.


Learning Category Structure by Making Card Game Materials : Evaluating Motivation in the Case of the Study of Paintings
信州大学教育学部研究論集,10:91-103 2017(Mar.)
Author:山内藍雅・島田英昭


行間と箇条書きがメールの読解プロセスに与える影響―視線計測による検討―
日本教育工学会論文誌,40:5-8 2016(Dec.)
Author:島田英昭・平野友朗


教材の構成要素が読解への動機づけに与える影響
教育心理学研究,64:296-306 2016(Sep.)
Author:島田英昭


アイデアの制約状態の遷移に注目した創造プロセスのモデル化
信州心理臨床紀要,15:1-11 2016(Jun.)
Author:秋元雄喜・島田英昭


説明文におけるテキストと挿絵の関連性が読解初期の動機づけに及ぼす影響
日本教育工学会論文誌,39:61-64 2015
Author:島田英昭


eラーニングとグループディスカッションを取り入れたマスプロ授業のアクティブ化
長野県国語国文学会研究紀要,11:140-147 2015
Author:島田英昭


共感的喜びと妬みの時間特性―二重過程理論による検討―
信州心理臨床紀要,14:13-24 2015
Author:邉田卓馬・島田英昭


対人情報のカテゴリー化プロセスにおけるあいまいさ耐性の影響
信州心理臨床紀要,13:137-152 2014
Author:湯山香織・島田英昭


あいまいさ耐性が友人関係場面における自己効力感に及ぼす影響
信州心理臨床紀要,13:127-136 2014
Author:湯山香織・島田英昭


家庭と幼稚園における育児サポートの期待要因と代替可能性
信州心理臨床紀要,13:97-112 2014
Author:門田浩友紀・島田英昭


乳幼児を持つ親に対する子育て支援事業参加への動機づけを高める広報手法―二重過程理論に基づく検討―
信州心理臨床紀要,13:37-48 2014
Author:小林文・島田英昭


ワーキングメモリの負荷が共感的反応に及ぼす影響―二重過程理論に基づく検討―
認知科学,21:245-253 2014
Author:石澤亜耶乃・島田英昭


Children's imitation is not always goal-directed: evidence from goal clarification task
Symbiosis Open Access Journal of Psychology,1:1-6 2014
Author:Mizuguchi, T., Shimada, H., Sugimura, R., & Deguchi, T.


Student Briefs on Science Education in a Teacher Training Program
信州大学教育学部研究論集,6 2013
Author:島田英昭・伊藤冬樹


非連続型テキストを含む説明文の読解におけるテキストベースと状況モデルの構築過程の比較―視線計測による検討―
信州心理臨床紀要,12:81-87 2013
Author:山下貴・島田英昭


教員養成課程における臨床経験科目が教職志望意識に与える影響―半構造化面接と時系列的分析による検討―
信州大学教育学部附属教育実践総合センター紀要,13 2012
Author:木内美恵子・島田英昭


教授・学習場面における概数値の適切な提示精度
日本教育工学会論文誌,36 2012
Author:島田英昭


医療に対する利益とコストの認知が受診行動に及ぼす影響
信州心理臨床紀要,11 2012
Author:金井郁子・島田英昭


Development of Awareness Scales for the Environment and Environmental Education
信州大学教育学部研究論集,5 2012
Author:黒澤春香・村松浩幸・島田英昭


Role of the students' self-concept for their career consciousness in Japanese technical high school: Case study of a longitudinal design in 12th grade students
Journal of Asian Vocational Education and Training,4 2011
Author:Shimada, K., Moriyama, J.&Shimada, H.


携帯読書端末の文字サイズと読みやすさ・わかりやすさの関係―拡大縮小機能の利用頻度に着目した検討―
日本教育工学会論文誌,35 2011
Author:島田英昭・寺尾厚志・鈴木俊太郎・田中敏


対自己―対社会的自殺観モデルに基づく自殺予防のアプローチ
信州心理臨床紀要,10 2011
Author:小出千広・島田英昭


地域名の付加が地域ブランド商品の購買意欲に与える影響
地域活性研究,2 2011
Author:島田英昭・林靖人


A Proposal for Disaster Evacuation Manuals That Consider Spatial-Temporal Structure of Learners' Everyday Life
信州大学教育学部研究論集,4 2011
Author:島田英昭・北島宗雄・奈良雅子


An Evaluation of Class Satisfaction by Using the SD Method
信州大学教育学部研究論集,4 2011
Author:島田英昭・荷方邦夫・鈴木俊太郎


Explanatory Research About Evaluations of Lectures in the Faculty of Education at Shinshu University
信州大学教育学部研究論集,4 2011
Author:鈴木俊太郎・島田英昭・荷方邦夫・田中敏・上村惠津子


マルチメディアマニュアルにおける視覚的手がかりの提示タイミングと分かりやすさの関係
日本教育工学会論文誌,34 2010
Author:島田英昭・北島宗雄


Development and Evaluation of Scenario-based Multimedia Manual Authoring and Presentation System, SMMAPS
信州大学教育学部研究論集,3 2010
Author:島田英昭・北島宗雄・奈良雅子


VARAMM: Mental Model of Remote Communication
信州大学教育学部研究論集,3 2010
Author:島田英昭・森川治・北島宗雄


日常の数の大小比較における概数処理の範囲
心理学研究,81 2010
Author:島田英昭


対人的自己効力感を向上させるプログラムの開発
信州心理臨床紀要,9 2010
Author:松枝れい・島田英昭


予測的確率情報が防災マニュアルの説得プロセスに及ぼす影響
日本教育工学会論文誌,33 2009
Author:島田英昭


マルチメディアマニュアルにおける画像,字幕,ナレーションの提示タイミングと分かりやすさの関係
日本教育工学会論文誌,33 2009
Author:島田英昭・北島宗雄


クールカウンセラーのための心理学基礎用語999とその教育効果
信州心理臨床紀要,8 2009
Author:島田英昭・天岩靜子・今田里佳・上村惠津子・川島一夫・高橋知音・田中敏・中西公一郎・村上千恵子


挿絵がマニュアルの理解を促進する認知プロセス-動機づけ効果と精緻化効果-
教育心理学研究,56 2008
Author:島田英昭・北島宗雄


高齢者の説明文記憶を支援する標識の明示性-体制化方略の変更とその所産の支援-
教育心理学研究,56 2008
Author:山本博樹・島田英昭


手順文の記憶に及ぼす標識化効果の認知加齢メカニズム
心理学研究,77 2006
Author:山本博樹・島田英昭


暗算処理における同数効果の説明モデル-真偽判定課題による妥当性の検討-
認知科学,12 2005
Author:島田英昭


複数桁数の大小判断における上位2桁処理モデルの提案
認知心理学研究,3 2005
Author:島田英昭


類題作成経験が類推的問題解決に与える効果
教育心理学研究,53 2005
Author:荷方邦夫・島田英昭


暗算処理における反転問題の表象構造-プライミング技法を用いての検討-
教育心理学研究,53 2005
Author:島田英昭


1桁の加法・乗法の暗算処理メカニズム-連合強度と干渉強度の2要因モデルによる検討-
認知科学,10 2003
Author:島田英昭


暗算処理における和・積の自動的活性化-SOA,問題サイズ,演算記号提示の効果の検討-
心理学研究,74 2003
Author:島田英昭


心的演算処理研究の諸問題とその議論
筑波大学心理学研究,25 2003
Author:島田英昭・海保博之


算数・数学教育研究に寄与する認知の科学の視点の抽出と吟味
筑波大学心理学研究,22:85-92 2000
Author:島田英昭・海保博之


Presentations
Creating a scale to measure imaginary interactive learning tendency
ICP2020+; The 32th International Conference of Psychology 2021(Jul.)
Presenter:Shimada, H.


Students’ preference and empathy for teachers' images in online video learning materials
ICCS2019; 12th International Conference on Cognitive Science 2019(Aug.)
Presenter:Shimada, H.


Learners’ preference of video materials with or without motion images of a teacher
ICPS2019; International Convention of Psychological Science 2019(Mar.)
Presenter:Shimada, H.


Learners’ need for including teachers’ moving images in online learning video materials
ICCE2018; 26th International Conference on Computers in Education 2018(Nov.)
Presenter:Shimada, H.


Do learners watch teachers' motion images incIuded in online video materiaIs? An eye-tracking study
ICCS2017; 11th International Conference on Cognitive Science 2017(Sep.)
Presenter:Kishimoto, D. & Shimada, H.


Factors determining students' class satisfaction level: A comparison among expectancy disconfirmation, alternative attractiveness, and self-image congruity
ICP2016; 31st International Congress of Psychology 2016(Jul.)
Presenter:Shimada, H.


Development of a disaster prevention education database based on the objectives taxonomy of disaster prevention education
International Conference on Industrial Technology Education for Sustainable Development in "Techonology Education,Engineering Education,TVET and STEM Education" (ICITR for SD-2015) 2015
Presenter:Muramatsu, H., Shimada, H., Tanaka, S., Hirouchi, D., Yatsuka, M., and Mizuguchi, T.


The effect of empathy on comprehension and attitude in text reading
CogSci 2015; 37th Annual meeting of the Cognitive Science Society 2015
Presenter:Shimada, H.


Proposal of Disaster Prevention Learning in Junior High School Technology Education Based on Disaster Prevention Education Goal Taxonomy and Model
The 11th International Conference on Technology Education (ICTE) in the Asia Pacific Region 2015
Presenter:Muramatsu, H., Nishizawa, T., Shimada, H., Tanaka, S., Hirouchi, D., Yatsuka, M., & Mizuguchi, T.


Practical usage of a web system for visualizing highlights and collecting evaluation comments on to online lecture videos
5th International Conference on Internet Technologies & Society 2014 (ITS 2014) 2014
Presenter:Ando, A., Shimada, H., Uematsu, E., Aoyagi, A. & Kawada, T.


Development of Association Recommend Function for a Cross-curricular Subject Education Database as an Example in Disaster Prevention Education
The 22nd International Conference on Computers in Education (ICCE 2014) 2014
Presenter:Muramatsu, H., Shimada, H., Kumagaya, S., & Tanaka, S.


Reassessing the motivation effect of illustrations in text comprehension
CogSci 2012; Annual meeting of the Cognitive Science Society 2012
Presenter:Shimada, H.


Knowledge about the role of illustrations on motivation for reading
CogSci 2010; Annual meeting of the Cognitive Science Society 2010
Presenter:Shimada, H.


Acceptable round-off for presenting numerical data
8th Tsukuba International Conference on Memory 2010
Presenter:Shimada, H.


Motivation effect of instructional manuals
CogSci 2009; Annual meeting of the Cognitive Science Society 2009
Presenter:Shimada, H.


The Model Brain: Brain Information Hydrodynamics (Bih)
CogSci 2008; Annual meeting of the Cognitive Science Society 2008
Presenter:Kitajima, M., Toyota, M., & Shimada, H.


Structured Meme Theory: How is Informational Inheritance Maintained?
CogSci 2008; Annual meeting of the Cognitive Science Society 2008
Presenter:Toyota, M., Kitajima, M., & Shimada, H.


MSA: Maximum Satisfaction Architecture - A Basis for Designing Intelligent Autonomous Agents on WEB 2.0
CogSci 2007; 21th annual meeting of the Cognitive Science Society 2007
Presenter:Kitajima, M., Shimada, H., & Toyota, M.


Motivation Effect of Illustrations in Text Comprehension: An Eye-tracking Study
CogSci 2007; 21th annual meeting of the Cognitive Science Society 2007
Presenter:Shimada, H. & Kitajima, M.


A Proposal for Disaster Evacuation Manuals that Consider Spatial-Temporal Structure of Learner's Everyday Life
12th International Conference on Human-Computer Interaction 2007
Presenter:Shimada, H., Kitajima, M.,& Nara, M.


Scenario-based Multimedia Manual Authoring and Presentation System and its Application to Tsunami Evacuation Manual for Phuket
International Conference on Tsunami Preparedness of Persons with Disabilities 2007
Presenter:Shimada, H., Kitajima, M., Jaidee, B., Mitsamarn, N., Junnatas, S., & Phantachat, W.


IT Utilization for Persons with Cognitive or Intellectual Disabilities
Fourth Japan-Thailand Collaboration Workshop 2006 2006
Presenter:Kitajima, M. & Shimada, H.


Why do illustrations promote text comprehension? Motivation effect and elaboration effect
5th International Conference of the Cognitive Science 2006
Presenter:Shimada, H. & Kitajima, M.


SMMAPS: Scenario-based multimedia manual authoring and presentation system and its application to a disaster evacuation manual for special needs
CHI2006 Conference on Human Factors in Computing Systems 2006
Presenter:Shimada, H. & Kitajima, M.


SMMAPS: Scenario-based multimedia manual authoring and presentation system and its application to a disaster evacuation manual for special needs
International Workshop on Disaster Preparedness of Persons with Disabilities 2006
Presenter:Shimada, H., Masakura, Y., Nagai, M., Kumada, T., Seki, Y., Nara, M., & Kitajima, M.


VARAMM: Mental model of remote communication
11th International Conference on Human-Computer Interaction 2005
Presenter:Shimada, H., Kitajima, M., & Morikawa, O.


Existence of different modules on effects of congruity and compatibility in two-digit number comparison
6th Tsukuba International Conference on Memory 2005
Presenter:Shimada, H.


Development of presentation method suiting cognitive abilities of persons with cognitive or intellectual disabilities
International symposium on disaster preparedness of persons with disabilities; The role of information and communication technologies 2005
Presenter:Shimada, H., Ishimatsu, K., Kitajima, M., Kumada, T., Seki, Y., & Saida, S.


An examination of dual mental number line model by using single- and double-digit number comparison task
5th Tsukuba International Conference on Memory 2004
Presenter:Shimada, H.


Structure of representations of commutative problems in mental arithmetic: An examination by priming paradigm
4th Tsukuba International Conference on Memory 2003
Presenter:Shimada, H. & Iwata, Y.


Why does the tie effect occur? Structural interference approach to single-digit addition and multiplication
3rd Tsukuba International Conference on Memory 2002
Presenter:Shimada, H.


Single-digit multiplication performance in Japanese adults: Assessing the problem size effect
The 24th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2000
Presenter:Shimada, H.


MISC
デジタル時代の教材設計を考える(大学出版No.129)
2022
Author:島田英昭


書評―Cohn, N. (著) 中澤潤(訳) (2020).マンガの認知科学:ビジュアル言語で読み解くその世界 北大路書房(認知科学, 27(4), 635-636)
2020
Author:島田英昭


説明しないで説明する(月刊ガバナンス8月号)
2018
Author:島田英昭


時代が変わる,学校が変わる,若者が変わる,そして職場が変わる(住民行政の窓11月号)
2014
Author:島田英昭


 「お客さまに合わせた説明」で満足度を高める(月刊ガバナンス5月号)
2014
Author:島田英昭


「説明力を高めたい」―説明サービスの心理学(保健師ジャーナル69(5))
2013
Author:島田英昭


連載:Q&Aで知る生活実践心理学講座(週刊長野)
2012
Author:島田英昭


連載:わかりやすく伝える!―認知心理学のワザ(月刊ガバナンス)
2010
Author:島田英昭


わかりやすく説明する技術―認知心理学から考える(月刊ガバナンス3月号)
2010
Author:島田英昭