Shimada Hideaki
Academic Assembly School of Humanities and Social Sciences Institute of Education
Faculty of Education Educational Science
Professor
Researcher Information
Field Of Study
Mail Address
- info★shimadahideaki.jp
Career
Research activity information
Paper
- University Teaching in the ICT Age: Theory and Practice Based onEducational Psychology
Shimada, H.
Journal of Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics, 34(2), 46-54, May 2022 - Study on Handwashing Skills of Kindergarteners to Develop More Effective Handwashing Instructions
Ueno, M., Miyake, K., Shimada, H., Takamizawa, H., & Tomokawa, S.
Japanese Journal of Health Education and Promotion, 30(2), 125-134, May 2022, Refereed - Development of an educational program and rubric for environmental education in pre-service teacher training: a case study in Japan. Shinshu University Journal of Educational Research and Practice
Tomokawa, S., Watanabe, R., Shimada, H., Muramatsu, H., Nishi, M., & Miyake, K.
Shinshu University Journal of Educational Research and Practice, (16), 320-338, Mar. 2022 - The Persistence of Low Achievers’ Performance Improvement and Active Involvement Following a Whole-Class Cooperative Learning Experience in Elementary School Science
Hayashi, Y., Shimada, H., Misaki, T., & Nishikawa, J.
Journal of Research in Science Education, 62(2), 357-545, Nov. 2021, Refereed - Reexamining Aoyama et al.'s (2020) L2 WTC Model for Japanese Junior High School Students
Aoyama, T., Shimada, H., Yamamoto, H., & Sakai, H.
Journal of the Chubu English Language Education Society, 50, 1-8, Jan. 2021, Refereed - 動機づけ理論からみたオンライン学習の継続性
島田英昭・三和秀平
コンピュータ & エデュケーション, 49, 27-33, Dec. 2020, Refereed - 挿絵を含む教材の動機づけ効果の時間特性
島田英昭
日本教育工学会論文誌, 44, 21-24, Dec. 2020, Refereed - 既知の地上画像を取り入れた天体シミュレーションの視聴による星の日周運動の理解
林康成・島田英昭・三崎隆
科学教育研究, 44, 329-337, Dec. 2020, Refereed - デジタルが変える子どもと高齢者の世界
坂田陽子・島田英昭・久保南海子(特集責任編集者)
発達心理学研究, 31, 169-170, Dec. 2020 - Developing the L2 willingness to communicate model for junior high school students
Aoyama, T., Shimada, H., Kikuhara, K., & Sakai, H.
Journal of the Chubu English Language Education Society, 49, 76-85, Jan. 2020, Refereed - 高校初年次生が構造方略を持続的に使うと説明文理解や学習適応ならびに学業達成は高まるのか?
山本博樹・織田涼・島田英昭
日本学校心理士会年報, 12, 17-24, Jan. 2020, Refereed - 挿絵を含む教材の版面率が読解初期の動機づけに及ぼす影響
島田英昭
日本教育工学会論文誌, 43, 21-24, Dec. 2019, Refereed - ペアプログラミングにおいてペア以外の学習者との協働的な情報交換が学習効率と課題達成プロセスに与える影響
林康成・島田英昭・三崎隆
日本教育工学会論文誌, 43, 49-52, Dec. 2019, Refereed - 小学校理科の個別実験における全体的協働の効果―成績下位層に注目して―
林康成・島田英昭・三崎隆・西川純
理科教育学研究, 60, 163-170, Jul. 2019, Refereed - 「統計的に有意」で満足していませんか?―統計的帰無仮説検定の問題と対応―
島田英昭・井関龍太
知能と情報(日本知能情報ファジィ学会誌), 31, 82-90, Jun. 2019 - 切削加工の温度変化に着眼した安全教育用ディジタルコンテンツの制作―視線追跡による評価に焦点をあてて―
島田和典・佐枝佑哉・島田英昭・中原久志
日本工業技術教育学会誌, 24, 1-8, Mar. 2019, Refereed - 自動車運転者における交通安全能力への意識とその構造
島田和典・島田英昭・毛利宏・今関隆志・風間恵介
自動車技術会論文集, 50, 891-896, Mar. 2019, Refereed - 高校初年次生と大学生の説明文理解に及ぼす標識化効果の境界条件
山本博樹・織田涼・島田英昭
心理学研究, 89(3), Aug. 2018, Refereed - 作動記憶負荷が物語への共感的反応に及ぼす影響
藤木大介・若杉佳彦・楞野祥子・岩本理沙・島田英昭
心理学研究, 88, Oct. 2017, Refereed - Imitation learning errors are affected by visual cues in both performance and observation phases
Mizuguchi, T., Sugimura, R., Shimada,H., & Hasegawa,T.
Perceptual and Motor Skills, Apr. 2017, Refereed - 行間と箇条書きがメールの読解プロセスに与える影響―視線計測による検討―
島田英昭・平野友朗
日本教育工学会論文誌, 40, 5-8, Dec. 2016, Refereed - 教材の構成要素が読解への動機づけに与える影響
島田英昭
教育心理学研究, 64, 296-306, Sep. 2016, Refereed - 共感的喜びと妬みの時間特性―二重過程理論による検討―
邉田卓馬・島田英昭
信州心理臨床紀要, 14, 13-24, 2015 - eラーニングとグループディスカッションを取り入れたマスプロ授業のアクティブ化
島田英昭
長野県国語国文学会研究紀要, 11, 140-147, 2015 - 説明文におけるテキストと挿絵の関連性が読解初期の動機づけに及ぼす影響
島田英昭
日本教育工学会論文誌, 39, 61-64, 2015 - Children's imitation is not always goal-directed: evidence from goal clarification task
Mizuguchi, T., Shimada, H., Sugimura, R., & Deguchi, T.
Symbiosis Open Access Journal of Psychology, 1, 1-6, 2014 - ワーキングメモリの負荷が共感的反応に及ぼす影響―二重過程理論に基づく検討―
石澤亜耶乃・島田英昭
認知科学, 21, 245-253, 2014 - 乳幼児を持つ親に対する子育て支援事業参加への動機づけを高める広報手法―二重過程理論に基づく検討―
小林文・島田英昭
信州心理臨床紀要, 13, 37-48, 2014 - 家庭と幼稚園における育児サポートの期待要因と代替可能性
門田浩友紀・島田英昭
信州心理臨床紀要, 13, 97-112, 2014 - あいまいさ耐性が友人関係場面における自己効力感に及ぼす影響
湯山香織・島田英昭
信州心理臨床紀要, 13, 127-136, 2014 - 対人情報のカテゴリー化プロセスにおけるあいまいさ耐性の影響
湯山香織・島田英昭
信州心理臨床紀要, 13, 137-152, 2014 - 医療に対する利益とコストの認知が受診行動に及ぼす影響
金井郁子・島田英昭
信州心理臨床紀要, 11, 2012 - Role of the students' self-concept for their career consciousness in Japanese technical high school: Case study of a longitudinal design in 12th grade students
Shimada, K., Moriyama, J.&Shimada, H.
Journal of Asian Vocational Education and Training, 4, 2011 - 地域名の付加が地域ブランド商品の購買意欲に与える影響
島田英昭・林靖人
地域活性研究, 2, 2011 - 対自己―対社会的自殺観モデルに基づく自殺予防のアプローチ
小出千広・島田英昭
信州心理臨床紀要, 10, 2011 - 携帯読書端末の文字サイズと読みやすさ・わかりやすさの関係―拡大縮小機能の利用頻度に着目した検討―
島田英昭・寺尾厚志・鈴木俊太郎・田中敏
日本教育工学会論文誌, 35, 2011 - マルチメディアマニュアルにおける視覚的手がかりの提示タイミングと分かりやすさの関係
島田英昭・北島宗雄
日本教育工学会論文誌, 34, 2010 - 日常の数の大小比較における概数処理の範囲
島田英昭
心理学研究, 81, 2010, Refereed - 対人的自己効力感を向上させるプログラムの開発
松枝れい・島田英昭
信州心理臨床紀要, 9, 2010 - クールカウンセラーのための心理学基礎用語999とその教育効果
島田英昭・天岩靜子・今田里佳・上村惠津子・川島一夫・高橋知音・田中敏・中西公一郎・村上千恵子
信州心理臨床紀要, 8, 2009 - マルチメディアマニュアルにおける画像,字幕,ナレーションの提示タイミングと分かりやすさの関係
島田英昭・北島宗雄
日本教育工学会論文誌, 33, 2009, Refereed - 予測的確率情報が防災マニュアルの説得プロセスに及ぼす影響
島田英昭
日本教育工学会論文誌, 33, 2009, Refereed - 手順文の記憶に及ぼす標識化効果の認知加齢メカニズム
山本博樹・島田英昭
心理学研究, 77, 2006, Refereed - 暗算処理における同数効果の説明モデル-真偽判定課題による妥当性の検討-
島田英昭
認知科学, 12, 2005, Refereed - 暗算処理における和・積の自動的活性化-SOA,問題サイズ,演算記号提示の効果の検討-
島田英昭
心理学研究, 74, 2003, Refereed
MISC
- デジタル時代の教材設計を考える(大学出版No.129)
島田英昭
2022 - 書評―Cohn, N. (著) 中澤潤(訳) (2020).マンガの認知科学:ビジュアル言語で読み解くその世界 北大路書房(認知科学, 27(4), 635-636)
島田英昭
2020 - 説明しないで説明する(月刊ガバナンス8月号)
島田英昭
2018 - 「お客さまに合わせた説明」で満足度を高める(月刊ガバナンス5月号)
島田英昭
2014 - 時代が変わる,学校が変わる,若者が変わる,そして職場が変わる(住民行政の窓11月号)
島田英昭
2014 - 「説明力を高めたい」―説明サービスの心理学(保健師ジャーナル69(5))
島田英昭
2013 - 連載:Q&Aで知る生活実践心理学講座(週刊長野)
島田英昭
2012 - わかりやすく説明する技術―認知心理学から考える(月刊ガバナンス3月号)
島田英昭
2010 - 連載:わかりやすく伝える!―認知心理学のワザ(月刊ガバナンス)
島田英昭
2010
Books and other publications
- 新・教職課程演習 第5巻 教育心理学(外山美樹・湯澤正通(編) 新・教職課程演習 第5巻 教育心理学)
島田英昭
協同出版, May 2021図表の有効性(山本博樹(編)公認心理師のための説明実践の心理学)
島田英昭
ナカニシヤ出版, 85-93 Nov. 2018情報通信技術(ICT)と学習(日本児童研究所(監修)児童心理学の進歩Vol.56[2017年版])
島田英昭
137-155 Jun. 2017認知心理学からみた『わかりやすいマニュアル』のデザイン手法(技術情報協会(編)高齢者・アクティブシニアの本音・ニーズの発掘と製品開発の進め方)
島田英昭
技術情報協会, 479-486 Mar. 2016認知科学の考え方(日本発達心理学会(編)田島信元・南徹弘(責任編集)発達心理学と隣接領域の理論・方法論)
島田英昭・海保博之
新曜社, 2013わかりやすさとは何か(篠原一光・中村隆宏(編)ヒューマンファクターズ―ものづくりと安心・安全への心理学的アプローチ)
島田英昭
有斐閣, 2013ヒットソングの歌詞を〈探る〉/〈創る〉(伏木久始(編)信州発・大学版「総合学習」の展開)
島田英昭・山本亮介
信州教育出版社, 2012読むことと書くことの関係(福田由紀(編)言語力を育てる=言語心理学入門)
島田英昭
培風館, 2012説明サービスの認知心理学(生駒忍(編)ひろがる認知心理学)
島田英昭
三恵社, 2011トップダウン処理とボトムアップ処理/三貯蔵庫モデル(海保博之他(編)感情と思考の科学事典)
島田英昭, Single work
朝倉書店, 2010音声・視覚コミュニケーションをわかりやすくする(海保博之(編)朝倉実践心理学講座 第5巻 わかりやすさとコミュニケーションの心理学)
島田英昭, Single work
朝倉書店, 2010学習と動機づけ(服部環(監)安齊順子・荷方邦夫(編)「使える」教育心理学)
島田英昭, Single work
北樹出版, 2009被説明者の障害とその支援(比留間太白・山本博樹(編)説明の心理学)
島田英昭, Single work
ナカニシヤ出版, 2007心理学実験で論文を書くときの注意点(松井豊(著)心理学論文の書き方)
島田英昭, Single work
河出書房新社, 2006Lectures, oral presentations, etc.
- Creating a scale to measure imaginary interactive learning tendency
Shimada, H.
ICP2020+; The 32th International Conference of Psychology, Jul. 2021Students’ preference and empathy for teachers' images in online video learning materials
Shimada, H.
ICCS2019; 12th International Conference on Cognitive Science, Aug. 2019Learners’ preference of video materials with or without motion images of a teacher
Shimada, H.
ICPS2019; International Convention of Psychological Science, Mar. 2019Learners’ need for including teachers’ moving images in online learning video materials
Shimada, H.
ICCE2018; 26th International Conference on Computers in Education, Nov. 2018Do learners watch teachers' motion images incIuded in online video materiaIs? An eye-tracking study
Kishimoto, D. & Shimada, H.
ICCS2017; 11th International Conference on Cognitive Science, Sep. 2017Factors determining students' class satisfaction level: A comparison among expectancy disconfirmation, alternative attractiveness, and self-image congruity
Shimada, H.
ICP2016; 31st International Congress of Psychology, Jul. 2016Proposal of Disaster Prevention Learning in Junior High School Technology Education Based on Disaster Prevention Education Goal Taxonomy and Model
Muramatsu, H., Nishizawa, T., Shimada, H., Tanaka, S., Hirouchi, D., Yatsuka, M., & Mizuguchi, T.
The 11th International Conference on Technology Education (ICTE) in the Asia Pacific Region, 2015The effect of empathy on comprehension and attitude in text reading
Shimada, H.
CogSci 2015; 37th Annual meeting of the Cognitive Science Society, 2015Development of a disaster prevention education database based on the objectives taxonomy of disaster prevention education
Muramatsu, H., Shimada, H., Tanaka, S., Hirouchi, D., Yatsuka, M., and Mizuguchi, T.
International Conference on Industrial Technology Education for Sustainable Development in "Techonology Education,Engineering Education,TVET and STEM Education" (ICITR for SD-2015), 2015Development of Association Recommend Function for a Cross-curricular Subject Education Database as an Example in Disaster Prevention Education
Muramatsu, H., Shimada, H., Kumagaya, S., & Tanaka, S.
The 22nd International Conference on Computers in Education (ICCE 2014), 2014Practical usage of a web system for visualizing highlights and collecting evaluation comments on to online lecture videos
Ando, A., Shimada, H., Uematsu, E., Aoyagi, A. & Kawada, T.
5th International Conference on Internet Technologies & Society 2014 (ITS 2014), 2014Reassessing the motivation effect of illustrations in text comprehension
Shimada, H.
CogSci 2012; Annual meeting of the Cognitive Science Society, 2012Acceptable round-off for presenting numerical data
Shimada, H.
8th Tsukuba International Conference on Memory, 2010Knowledge about the role of illustrations on motivation for reading
Shimada, H.
CogSci 2010; Annual meeting of the Cognitive Science Society, 2010Motivation effect of instructional manuals
Shimada, H.
CogSci 2009; Annual meeting of the Cognitive Science Society, 2009Structured Meme Theory: How is Informational Inheritance Maintained?
Toyota, M., Kitajima, M., & Shimada, H.
CogSci 2008; Annual meeting of the Cognitive Science Society, 2008The Model Brain: Brain Information Hydrodynamics (Bih)
Kitajima, M., Toyota, M., & Shimada, H.
CogSci 2008; Annual meeting of the Cognitive Science Society, 2008Scenario-based Multimedia Manual Authoring and Presentation System and its Application to Tsunami Evacuation Manual for Phuket
Shimada, H., Kitajima, M., Jaidee, B., Mitsamarn, N., Junnatas, S., & Phantachat, W.
International Conference on Tsunami Preparedness of Persons with Disabilities, 2007A Proposal for Disaster Evacuation Manuals that Consider Spatial-Temporal Structure of Learner's Everyday Life
Shimada, H., Kitajima, M.,& Nara, M.
12th International Conference on Human-Computer Interaction, 2007Motivation Effect of Illustrations in Text Comprehension: An Eye-tracking Study
Shimada, H. & Kitajima, M.
CogSci 2007; 21th annual meeting of the Cognitive Science Society, 2007MSA: Maximum Satisfaction Architecture - A Basis for Designing Intelligent Autonomous Agents on WEB 2.0
Kitajima, M., Shimada, H., & Toyota, M.
CogSci 2007; 21th annual meeting of the Cognitive Science Society, 2007SMMAPS: Scenario-based multimedia manual authoring and presentation system and its application to a disaster evacuation manual for special needs
Shimada, H., Masakura, Y., Nagai, M., Kumada, T., Seki, Y., Nara, M., & Kitajima, M.
International Workshop on Disaster Preparedness of Persons with Disabilities, 2006SMMAPS: Scenario-based multimedia manual authoring and presentation system and its application to a disaster evacuation manual for special needs
Shimada, H. & Kitajima, M.
CHI2006 Conference on Human Factors in Computing Systems, 2006Why do illustrations promote text comprehension? Motivation effect and elaboration effect
Shimada, H. & Kitajima, M.
5th International Conference of the Cognitive Science, 2006IT Utilization for Persons with Cognitive or Intellectual Disabilities
Kitajima, M. & Shimada, H.
Fourth Japan-Thailand Collaboration Workshop 2006, 2006Development of presentation method suiting cognitive abilities of persons with cognitive or intellectual disabilities
Shimada, H., Ishimatsu, K., Kitajima, M., Kumada, T., Seki, Y., & Saida, S.
International symposium on disaster preparedness of persons with disabilities; The role of information and communication technologies, 2005Existence of different modules on effects of congruity and compatibility in two-digit number comparison
Shimada, H.
6th Tsukuba International Conference on Memory, 2005VARAMM: Mental model of remote communication
Shimada, H., Kitajima, M., & Morikawa, O.
11th International Conference on Human-Computer Interaction, 2005An examination of dual mental number line model by using single- and double-digit number comparison task
Shimada, H.
5th Tsukuba International Conference on Memory, 2004Structure of representations of commutative problems in mental arithmetic: An examination by priming paradigm
Shimada, H. & Iwata, Y.
4th Tsukuba International Conference on Memory, 2003Why does the tie effect occur? Structural interference approach to single-digit addition and multiplication
Shimada, H.
3rd Tsukuba International Conference on Memory, 2002Single-digit multiplication performance in Japanese adults: Assessing the problem size effect
Shimada, H.
The 24th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2000Affiliated academic society